Kalikasta kasvoi liharuokien kestomenestyjä

09.9.2024
Kotimaisuus & alkuperä Atrialaiset osaajat

Syksyn Hyvä Ruoka -lehdessä on yksi aihe ylitse muiden. Atrian uusi siipikarjatehdas Nurmossa on valmis, ja nyt se on virallisestikin vihitty käyttöön. Kerromme tästä lehdessä laajasti. Kerromme aiheesta näin isosti siksi, että aihe on niin iso. Se koskettaa kaikkia asiakkaitamme niin kaupan kuin ammattikeittiöidenkin puolelta. Minkä vuoksi Atria on tehnyt 120-vuotisen historiansa kalleimman investoinnin? Hintalapussa on iso summa, noin 165 miljoonaa euroa. Vastaus on selvä: kananlihan kulutus jatkaa kasvuaan näkemyksemme mukaan pitkälle tulevaisuuteen. Siipikarjan kulutus alkoi Suomessa kasvaa suurin piirtein 1990-luvun puolestavälistä. Muistan, kun kotona syötiin tuolloin kanaa. Se oli käytännössä kalikka eli kokonainen pakastekana, joka sunnuntaina pantiin uuniin. Sitten lautaselle löysivät tiensä koipireisi ja rintaleike. Pikkuhiljaa kaupan valikoimat alkoivat kehittyä, ja varmaan yhtenä suurimpana innovaationa oli aikanaan kuluttajapakattu siipikarjan fileesuikale. Valmistamisen helppoudessa se löi vertoja jauhelihalle. Jos 20 vuotta sitten ison ruokakaupan valikoimissa oli 15–20 kananlihatuotetta, tänä päivänä niitä on jo yli 100. Ja jos siipikarjan kulutus oli 20 vuotta sitten noin 13,5 kiloa vuodessa henkilöä kohti, tänä päivänä olemme jo lähellä 30 kiloa. Näkemyksemme mukaan siipikarjanlihan kulutus kehittyy edelleen, ja tämä näkyy niin ruokakaupassa kuin ravintolapuolellakin.

Siipikarjan kulutus kehittyy edelleen, ja tämä näkyy niin ruokakaupassa kuin ravintolapuolellakin.

Kananlihan kasvua kirittää sen helppous ja monikäyttöisyys ruuanlaitossa. Ja tokihan meille suomalaisille maistuvat myös kanapohjaiset leikkeleet. Lisäksi kana on suosittu proteiininlähde valmisruoissa. Syömmekin kanaa jo enemmän kuin keskimäärin EU:ssa, mutta kuitenkin miltei puolet vähemmän kuin Yhdysvalloissa.

Kananlihan kulutus kasvaa kaikkialla maailmassa. Lehtemme artikkelissa Luonnonvarakeskus Luken erikoistutkija Csaba Jasnik toteaa, että siipikarja on maailmanlaajuisesti menestyksekkäin lihalaji. Punaiseen lihaan verrattuna kana nähdään ympäristöystävällisempänä vaihtoehtona, eivätkä sen käyttöä rajoita uskonnollisetkaan tekijät. Hänen mukaansa sen kulutuksen kasvua ei jarruta mikään. Atrian uusi siipikarjatehdas on siis kysynnän näkökulmasta valmistunut juuri oikeaan aikaan. Voimme olla erittäin tyytyväisiä lopputulokseen. Meillä on nyt käytössämme uusinta teknologiaa ja osaamista hyödyntävä moderni tuotantolaitos, joka parantaa merkittävästi tuotannollista tehokkuuttamme. Tehtaan käyttöönotto on sujunut onnistuneesti, eikä se ole aiheuttanut asiakkaille häiriöitä toimituksiin. Niin ylpeitä kuin uudesta tehtaasta olemmekin, pitää kuitenkin muistaa, että se on ”vain” yksi osa atrialaista siipikarjaketjua.

Niin ylpeitä kuin uudesta tehtaasta olemmekin, pitää kuitenkin muistaa, että se on ”vain” yksi osa atrialaista siipikarjaketjua.

Ketjun oleellisin osa on sen ensimmäisissä lenkeissä, Atrian sopimustuotantotiloilla. Jokaisella tilalla huolehditaan ympäri vuorokauden siitä, että eläinten hoito, ruokinta ja käsittely ovat sovitulla, parhaalla mahdollisella tasolla. Tästä voimme olla oikeasti ylpeitä. Luulen, että näin ajattelevat asiakkaammekin.

Antti Paavilainen
Päätoimittaja

Atria Suomi, johtaja, myynti

 

Kommentti: Miksi Atria tekee jättimäisen investoinnin siipikarjatehtaaseen?

 

Jaa