Atrian tehtailla valmistaudutaan parhaillaan ottamaan vastaan kesän kuuminta grillaussesonkia, juhannusta. Keskikesän juhlaa edeltävällä viikolla makkaraa valmistetaan Atrialla kolminkertainen määrä normiviikkoon verrattuna. Vuodesta toiseen makkara on säilyttänyt asemansa Suomen suosituimpana grillattuna kesäruokana.
Atrialla juhannusta edeltävä viikko on vuoden kiireisin. Grillituotteita ja varsinkin kesämakkaroita valmistetaan kolminkertaisesti normaalituotantomääriin verrattuna.
Kiireisimmäksi päiväksi arvioidaan juhannusviikon tiistaita, jolloin Atrian Nurmon logistiikkakeskuksesta ennakoidaan lähtevän ruokaa kauppoihin noin miljoona kiloa. Tätä urakkaa helpottamaan Atrialle on tänä vuonna palkattu noin 800 kesätyöntekijää, joista 600 työskentelee Nurmon tehtaalla.
Makkara Suomen grillatuin ruoka vuodesta toiseen
Atrian Grillaus – Suomen suurin ruokasesonki -tutkimuksessa selvitettiin muun muassa, mitä suomalaiset grillaavat ja keitä grillaajat ovat.
Tutkimuksen mukaan Suomessa myydään grilliruokaa 170 miljoonan euron edestä kesässä. Kesägrillaus on siis yli kaksi kertaa suurempi ruokasesonki kuin joulu, johon käytetään noin 78 miljoonaa euroa sesongin aikana. Suomen väestöstä 72 prosenttia grillaa ja sesongin aikana grillattavaa kuluu 5,25 kiloa per suomalainen.
Suomen suosituin kesäherkku on grillimakkara, jota ostetaan grillaussesongin aikana 40 miljoonalla eurolla ja syödään 6,2 miljoonaa kiloa. Kanafileiden suosio on tällä hetkellä nousussa. Makkaran eduksi koetaan sen valmistamisen helppous. Paketti auki, pari viiltoa ja grillattava on valmis. Kasvisten grillaus lisukkeeksi vakiinnutti asemansa jo kymmenkunta vuotta sitten.
Grillaaminen on miesten juttu
Atrian grillaustutkimuksessa selvitettiin myös, millainen on suomalainen grillaaja. Tyypillisesti grillaaja on Etelä-Suomessa omakotitalossa asuva mies, jonka taloudessa asuu 2–3 henkilöä.
Noin 60 prosenttia kaikesta grillauksesta on miehen tekemistä, 15 prosenttia naisen ja loput enemmän tai vähemmän yhdessä.
Atrian tutkimuspäällikkö Jukka Saarenpään mukaan grillaus on ainoa ruokasesonki, joka on tutkimuksen valossa selkeästi miesvetoinen. Atrian tutkimuksen mukaan grillaaminen on yhteisöllinen tapahtuma ainakin osittain. Esimerkiksi perhe päättää yhdessä, mitä grillataan, mutta ruoan valmistamisesta eli grillaamisesta vastaa yleensä mies.
”Grillauksen keskeisiä elementtejä on tuli ja tietty vaaran tuntu, mikä kiehtoo erityisesti miehiä. Siksi grillaus nähdään enemmänkin miesten tehtävänä. Grillaus on ainoa ruokaan liittyvä ilmiö, jossa miehet ovat pääosassa. Grillausta voi sanoa suureksi ruoanlaittoa tasa-arvoistavaksi ilmiöksi. Toki samaan aikaan nainen saattaa keskittyä tekemään neljä muuta ruokalajia kyseiseen ateriaan. Mutta ainakin nyt jokin osa kokkauksesta on vastuutettu miehille”, mainitsee Jukka Saarenpää.
Suurin osa grillauksesta tapahtuu perhepiirissä kotien takapihoilla ja terasseilla. Vasta toiseksi yleisin grillauspaikka on mökki. Grillaukseen liittyviä keskeisiä kokemuksia ovat rentouden halu, mökkeily ja loma. Jokaiseen grillaushetkeen liittyy arjesta vapautumisen tunne.
Lue lisää: Jukka Saarenpään blogikirjoitus: Grillaus – odotetuin ruokasesonki (atria.com)
Lisätietoja antaa: Jukka Saarenpää, tutkimuspäällikkö, Atria Suomi Oy, puh. 050 326 8789, sanna.paallysaho@atria.com