Toimitukset turvataan häiriötilanteissakin

24.2.2023
Lihan parhaat osaajat

Kun koronarajoitukset iskivät keväällä 2020 ja ihmiset alkoivat hamstrata elintarvikkeita, vähittäiskaupan tilausten määrä räjähti lähes yhdessä yössä. Ennakoimattomasta poikkeustilanteesta selvittiin muun muassa toimivan yhteistyön ja ketterästi tilanteisiin mukautuvan suunnittelun avulla.

Kun koronapandemian aiheuttama poikkeustila alkoi, joutui iso osa Atrian toimihenkilöistä etätöihin ja videopalaverien äärelle. Oli koottava nopeasti toimintasuunnitelmien kokonaisuus, jolla pystyttiin vastaamaan äkilliseen kysynnänmuutokseen. Ravintolat ja julkishallinnon toimijat peruivat tilauksiaan. Samalla vähittäiskauppa koki ennennäkemättömän kysyntähuipun.

– Kuluttajien hamstrausinto tuli yllätyksenä. Meidän oli nopeasti selvitettävä, miten pystymme kasvattamaan tuotantoa ja hoitamaan kuljetukset ja logistiikan uudessa tilanteessa. Oli ratkaistava pikaisesti myös se, miten saamme tuotanto-osastolle riittävän määrän raaka-aineita. Se vaati tehokasta yhteistyötä monella taholla, logistiikan suunnittelupäällikkö Saija Ylihärsilä kertoo.

– Juhannuksen toimitushuippua valmistellaan monta viikkoa, nyt samaan oli pystyttävä parissa päivässä.

Poikkeustilanne vaati myös priorisointia. Eniten nousi kysyntä valmisruoilla ja sellaisilla tuotteilla, joista ihmiset tekevät perusruokaa. Oli varmistettava ennen muuta siipikarjatuotteiden, jauhelihan, nakkien ja grillimakkaran saatavuus.

– Teimme kaiken, minkä pystyimme. Esimerkiksi broilerin kasvatusketju kestää 10 viikkoa. Jos kysyntä yhtäkkiä kasvaa rajusti, menee jonkin aikaa ennen kuin tuotannon lisäys näkyy saatavuudessa, ohjauksen ja teollisuusmyynnin johtaja Pekka Korpeinen muistuttaa.

Varmoissa käsissä

Atrialaiset antavat onnistumisestaan korona-aikana kiitettävän arvosanan. Selviytymisen avaintekijöitä olivat normaalioloissa kehittyneet varmat toimintamallit ja selkeät sisäiset rooli.

– Meillä on tosi kokenutta porukkaa, tunnemme toisemme ja toistemme työskentelytavat. Poikkeustilanteessa se on merkittävä voimavara. Tieto kulkee ja kaikilla on oma tehtävä hallinnassa, Pekka Korpeinen kiittelee.

"Meillä on tosi kokenutta porukkaa, tunnemme toisemme ja toistemme työskentelytavat. Poikkeustilanteessa se on merkittävä voimavara."

– Asiakkaamme kohtaavat kuluttajat ensimmäisinä kriisitilanteissa ja näkevät, miten kuluttajien käyttäytyminen muuttuu. Poikkeustilanne näytti, miten tärkeää on pitää asiakkaat lähellä, jotta saamme nopeasti viestiä kysynnän muutoksista ja pystymme muokkaamaan omaa toimintaamme, menekinsuunnittelupäällikkö Mikko Soini sanoo.

Koronahamstrauksen kaltaisiin poikkeustilanteisiin joudutaan äärimmäisen harvoin. Sen sijaan pieniä häiriötilanteita ratkokaan Atrialla lähes päivittäin, sillä tekniikkaa on isossa talossa paljon ja erilaisia toimintoja satoja.

– Laitevikoja tulee, mutta asiakkaillemme se ei yleensä näy. Lähes sataprosenttinen toimitusvarmuus on meille kunnia-asia, lihanohjauksen suunnittelupäällikkö Matti Kuutti painottaa.

Teksti: Tiina Makkonen
Kuva: Tuukka Kiviranta

Lue myös:

Tuotantoketjun toimintavarmuus perustuu tilojen varautumiseen

Hyvä Ruoka 1/2023 -asiakaslehti

Jaa