Ratinan K-Supermarket: menestysvalikoimaa rakentamassa
Alkujaankin laajan valikoiman K-Supermarket Ratina on kasvattanut tuotevalikoimaansa viimeisen viiden vuoden aikana noin 25 prosenttia. Se kertoo kuluttajien monipuolistuneista tarpeista, vähän myös alasta. Kauppojen ja elintarviketeollisuuden yhteistyöltä tämä vaatii entistä nopeampaa reagointikykyä.
K-Supermarket Ratina on kasvanut samaa tahtia Tampereen vetovoiman kanssa. Siltä arki näyttää Tampereen ydinkeskustassa, Ratinan kauppakeskuksessa sijaitsevassa trendikkäässä kaupassa, johon kuuluu kaksi kertaa normaalia suurempi valmisruokavalikoima ja oma bistro.
"Sijaintimme määritteli jo sen, että oli mentävä pidemmälle."
K-Supermarket Ratinan kauppias Marko Laaksonen kertoo, että viidessä vuodessa on tapahtunut paljon. – Yksi suurimmista muutoksista on asenne, jolla kuluttajat suhtautuvat valmisruokaan.
Viitisen vuotta sitten Marko Laaksonen tarttui mahdollisuuteen ja aloitti uuden kaupan rakentamisen. Suunnitteluvaiheesta asti oli selvää, että valikoimasta tulee normaalia suurempi.
– Sijaintimme määritteli jo sen, että oli mentävä pidemmälle. Asiakkaamme ovat hyvin tiedostavia. Niinpä Ratinan K-Supermarketista löytyi jo viisi vuotta sitten esimerkiksi normaalia laajempi juomavalikoima ja valmisruokatarjonta. Nyt nämä tuoteryhmät ovat entisestään paisuneet.
– Kuluttajien monipuolistuneet tarpeet näkyvät arjessamme. Asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavat muun muassa käyttötilanne ja laajempi ostomotivaatio. Vauhdikkaassa elämässä turvaudutaan tuttuihin vaihtoehtoihin. Vapaalla valintoja kartoitetaan enemmän.
Valikoimaa ohjaavat iso kuva ja jatkuva palaute
Asiakaspalautteet ovat kaiken lähtökohta. Laaksoselle niiden seuraaminen on ensisijaisesti valinta, joka ohjaa kaupan liiketoimintaa.
– Pyrimme aina keräämään asiakkailtamme yksilöllistä palautetta valikoimastamme, emme suunnittele tarjoamaa pelkästään ketjuvalikoiman pohjalta. Haluamme olla eturintamassa valikoiman suhteen.
– Toiseksi tärkein linkki ovat tavarantoimittajakumppanit, joiden tarjonta kertoo meidänkin tulevaisuuden mahdollisuuksistamme. Tämä on meille tärkeä kanava trendien ymmärtämiseen.
Laaksonen kertoo, että nopea kasvu on näkynyt erityisesti pienpanimotuotteissa, vegeruoissa ja kasvisvaihtoehdoissa. Kun valikoima kasvaa, hyllytilaa sopeutetaan.
– Teemme sitä tuoteryhmä edellä aina tarpeen mukaan. Valmisruoalle meillä on tämän kokoluokan kauppaan nähden ainakin kaksinkertainen määrä tilaa. Valtaosa siitä on take away -tuotteita ja lounassalaatteja.
"Valmisruoalle meillä on tämän kokoluokan kauppaan nähden ainakin kaksinkertainen määrä tilaa. Valtaosa siitä on take away -tuotteita ja lounassalaatteja."
Ruoka-alan iso trendi, monikanavainen shoppailu, on pysynyt Ratinassa hillittynä.
– Iso osa asiakkaista palasi koronan jälkeen tähän perinteiseen malliin. Suomessa ruokakaupat ovat tärkeä osa ihmisten elämänrytmiä. Verkkokaupan edut eivät vielä ole ajaneet perinteisen kaupan ohi toisin kuin muualla Euroopassa. Meillä ei ole ruuhkia juurikaan, joten kauppa-aika pysyy lyhyenä, sanoo Marko Laaksonen.
K-Supermarket-ketjussa on parhaillaan menossa koko ketjua koskeva valmisruoan tilan lisääminen. K-Ryhmän K Valikoima-palvelu ohjaa kauppojen tekemistä tarjoamalla ajan tasalla olevaa tietoa. Asiakaspalautetta kerätään mittavilla asiakastutkimuksilla. Lisäksi ryhmätasolla kauppoja palvelee päivittäin saatava välittömän palautteen malli.
– Tärkein lähde valikoiman hienosäätöön ovat asiakaspalautteet. Somekanavilla on myös tärkeä rooli.
"Tärkein lähde valikoiman hienosäätöön ovat asiakaspalautteet."
Luksusta ja ruokahävikin hallintaa
Vaikka maailman taloustilanne on heikentänyt yleisesti ostovoimaa, pienet luksustuotteet myyvät.
– Nautintoja etsitään muun muassa ruoasta. Toisaalta rahaa käytetään kokonaisuutena vähemmän, toisaalta saatetaan ostaa levy suklaata tai tehdä viikonloppuna vähän parempi parsa-ateria.
Valikoiman kasvaessa on hävikin hallinnan järjestäminen olennaista. Uudet tuotetestaukset ovat välttämättömiä kuluttajatyytyväisyyden takeita mutta vaativia kokonaisuuden hallinnan kannalta.
– Ruokahävikin minimointi on yksi tärkeimmistä asioista toiminnassamme. Pyrimme pitämään uusien tuotteiden kokeilut sopivassa mittakaavassa.
– Lihojen ja kalojen osalta tuotteita testataan viikosta kolmeen, ja esimerkiksi panimopuolella sekä teollisissa elintarvikkeissa sykli on muutamissa kuukausissa.
Muuttujia riittää. K-Supermarket Ratinan tuotemäärä on tällä hetkellä yli 20 000. Se on lähes viisi tuhatta tuotetta enemmän kuin kauppaa perustettaessa.
"Meillä kaupan ja teollisuuden tekijöillä pitäisi olla entistä vahvempi yhteinen missio ollaksemme jatkuvasti kuluttajien kanssa samalla pulssilla ja päästäksemme yhä pidemmälle."
Nopeatempoisuus vaatii yhteistyöltä enemmän
Arki Ratinassa on tuhansien tuotteiden hallintaa, päivittäisiä kokeiluja ja jatkuvan palautteen analysointia.
– Kai se on niin kuin monessa muussakin hommassa, että tästä täytyy nauttia, kauppias nauraa.
Nopeatempoisuus ja kulutuksen muutokset haastavat koko ketjua.
Viime vuoden nopea inflaatio opetti, että suunnittelurytmiä pitää pystyä tiivistämään. Aikaisemmin hyvin toiminut neljän kuukauden rytmi ei olekaan enää ehkä riittävän ketterä, tästä kumppanit ovatkin ottaneet hyvin kiinni, Laaksonen sanoo, ja jatkaa:
– Meillä kaupan ja teollisuuden tekijöillä pitäisi olla entistä vahvempi yhteinen missio ollaksemme jatkuvasti kuluttajien kanssa samalla pulssilla ja päästäksemme yhä pidemmälle.
Lopulta toimivan tuotevalikoiman ja -tarjonnan rakentamien on peruspuurtamista.
– Täytyy olla perillä isosta kuvasta megatrendien muuttaessa ympäristöä. Lisäksi on ymmärrettävä tuottajapuolta. Sitten joskus harvoin myös oma visio asioista toimii. Käytännössä tämä on raakaa työtä ja prosessin seuraamista, hän kiteyttää.
Teksti: Saara Ignatius
Kuvat: Laura Vesa
Artikkeli on julkaistu syksyn Atrian asiakas- ja sidosryhmä lehdessä Hyvä Ruoka 2/2023.
Lue myös:
Tuotekehitys hakee yhteistä voittoa