Pieni merkki, iso hyöty
Parikymppinen Sydänmerkki on eittämättä yksi Suomen tunnetuimmista tiedottajista. Jo 80 prosenttia suomalaisista tietää sydämen nähdessään, että sillä leimatussa tuotteessa rasva on hyvälaatuista, suolaa ja sokeria on maltillisesti eikä kuidussa ole kitsasteltu. Sydänmerkki-aterian valitseva lounastaa energialtaan ja ravintoaineiltaan parhaan mahdollisen kokonaisuuden.
50 000 espoolaista ruokailijaa päivittäin palveleva Espoo Catering on terveyttä edistävällä ruokavaliollaan paljon vartijana, sillä monelle lounas päiväkodissa, koulussa tai henkilöstöravintolassa on päivän ainoa lämmin ruoka.
– Elintarvikehankintamme pohjautuu toisaalta Motivan laajaan kriteeristöön, toisaalta omiin arvoihimme ja tavoitteisiimme: vastuullisuuteen ja laadukkuuteen ammattimaisuuden, asiakaslähtöisyyden ja tuloksellisuuden ohella, listaa hankinta- ja kehityspäällikkö Regina Ekroos.
– Kullakin elintarvikeryhmällä on omat tarkat hankintakriteerinsä, mutta yhtä kaikki niiden on oltava ravitsemussuositusten mukaisia. Lihatuotteissa meille on tärkeää eläinten terveys ja hyvinvointi, tuoteturvallisuus, ympäristö sekä sosiaalinen vastuu.
Kriteereissä yhdistyvät toimijan korkea ammattimaisuus sekä koko ketjun kattava toimittajan vastuullisuus. Läpinäkyvyys ja jäljitettävyys helpottavat kriteereiden todentamista.
"Sydän viestii ruokailijalle nopeasti sen paremman valinnan. Merkki myös nostaa näkyväksi ruokapalveluiden hyvän ja vastuullisen työn."
Arvokas työ näkyväksi
Suomen Sydänliiton ja Suomen Diabetesliiton vuonna 2000 käyttöön ottama Sydänmerkki löytyy jo parista tuhannesta tuotteesta. Se pelastaa terveellistä ruokavaliota mielivät kuluttajat tuoteseloste- ja ravintosisältöviidakolta, mutta on suuri apu myös ammattikeittiöille.
– Merkki on erityisen näppärä valmiina hankkimissamme kappaletuotteissa, kuten pyöryköissä, nugeteissa ja pihveissä. Lounasravintoloissa vuodesta 2014 lähtien sekä päiväkodeissa ja kouluissa vuodesta 2019 lähtien tarjoamissamme Sydänmerkki-aterioissahan tarkastellaan kaikkien aterian osien ravitsemuslaatua. Kalan suosion kasvu näkyy myös ravintoloissamme ja haluaisimmekin laajentaa kalaruokavalikoimaa. Toivoisimme nykyistä enemmän sydänmerkittyjä kalaruokatuotteita kotimaisesta ja Itämerestä pyydetystä kalasta.
– Varsinkin lounasravintoloissa sydänmerkittyjä aterioita arvostetaan, ja niiden suosio kasvaa koko ajan. Sydän viestii ruokailijalle nopeasti sen paremman valinnan. Merkki myös nostaa näkyväksi ruokapalveluiden hyvän ja vastuullisen työn. Suunnitelmissa on täydentää asiakkaidemme infopalettia vielä tuotteiden hiilijalanjälkimerkinnällä. Netin ruokalistoilla ja linjastoilla vinkkaamme asiakkaille suositeltavan ateriakokonaisuuden. Kouluravintoloissa havainnollistamme sen vielä malliaterialla.
Maistellen tutuksi
Sen lisäksi, että Espoo Catering näyttää toiminnallaan esimerkkiä asiakkailleen, osallistuu se omalta osaltaan päiväkotilaisten ja koululaisten ruokakasvatukseen. Ekroosin mielestä on tärkeää, että jo pienet lapset tutustuvat erilaisiin makuihin ja raaka-aineisiin.
– Päiväkotilaisille kokoamamme juuresten, kasvisten ja hedelmien maistelupaketit tutustuttavat lapsia heille entuudestaan tuntemattomiin raaka-aineisiin. Myös vuoropuhelu nuorten kanssa lisää terveellistä ruokailua ja minimoi hävikin. Heillä maistatamme uudenlaisia kasvis- ja kalaruokia, kehitämme reseptiikkaa palautteiden pohjalta sekä järjestämme kouluissa kasvisfestareita ja reseptikilpailuja. Parhaillaankin listalla on nuorten suunnittelema härkisruoka.
Atrian Sydänmerkki-valikoimassamme on tällä hetkellä 141 tuotetta. Viime vuosien uutuuksissa niiden osuus on ollut 10–20 prosenttia.
Uutuutena kaikille sopivuus
Atrian tuotekehityksen keskiössä on ravitsemussuositusten ja kuluttajien mieltymysten ideaali tasapainotus.
– Arkiruokavalion käytännöllisten ja terveellisten tuotteiden lisäksi tarjoamme myös herkutteluvaihtoehtoja. Erilaisten ruokahetkien tarjoomuksilla kannustamme sallivuuteen – hyvä olo ja bonuksena painonhallinta summautuu monipuolisesta ruokavaliosta, toteaa tutkimus- ja kehitysjohtaja Anu Saranpää.
Raaka-aineiden laatu on Atrian tuotteissa luupin alla.
– Raaka-aineiden turvallisuuden, puhtauden ja tuotantoon soveltuvuuden ohella huomioimme ravintosisältöjä koko tuotekehitysprosessin ajan. Ravitsemuksellisuutta varioimme asiakastarpeen mukaan. Asiakasryhmän ravitsemukselliset vaateet raamittavat tuotekehitystämme, sillä varsinkin kappaletuotteiden on sovittava asiakaskriteereihin sellaisenaan.
– Parhaillaan tuotekehityksemme innovoi laajasti eri ruokavaliot yhdistäviä, ravitsemuskriteerien mukaisia tuotteita. Arjen helpotuksen lisäksi nämä parantavat ammattikeittiöiden kustannustehokkuutta.
"Sydänmerkki-tuotteilla ja -reseptiikalla hivutamme osaltamme suomalaisten ruokavaliota terveellisempään suuntaan ja kannamme vastuuta kansanterveydestä."
Atria käy säännöllistä vuoropuhelua Sydänliiton kanssa tuotteiden turvallisista ja terveellisistä kriteereistä varmistaen samalla niiden oikean tulkinnan ja soveltuvuuden myös uusille tuotetyypeille.
– Sydänmerkki-tuotteilla ja -reseptiikalla hivutamme osaltamme suomalaisten ruokavaliota terveellisempään suuntaan ja kannamme vastuuta kansanterveydestä.
Teksti: Lea Penttilä
Kuvat: Susanna Kekkonen, Atrian arkisto