Kolumni: Vaikka kuluttajien tarpeet monipuolistuvat, ratkaisut löytyvät aina
Seisoin muutama kuukausi sitten Helsingin keskustassa liikennevaloissa yhdessä neljän ruokalähetin kanssa. Sähköskuuteilla, pyörillä ja monenlaisilla härveleillä liikkuvat Foodoran ja Woltin kuskit kuuluvat jo luonnollisena osana kaupunkien keskustojen katukuvaan. Miten tähän on tultu?
Maailmalla ja Suomessakin on jo pidempään vallinnut trendi, jossa kuluttajien ruokaostoksiin varatusta rahasta yhä suurempi osa menee muualle kuin perinteiseen ruokakauppaan. Hyvä taloudellinen tilanne, tarjonnan lisääntyminen kivijalassa, ihmisten halu helpottaa arjen kiirettä ja toisaalta tarve hemmotella itseään liittyvät ilmiöön.
Maailmalla ja Suomessakin on jo pidempään vallinnut trendi, jossa kuluttajien ruokaostoksiin varatusta rahasta yhä suurempi osa menee muualle kuin perinteiseen ruokakauppaan.
Korona sulki tai rajoitti perinteistä ravintolatoimintaa melkoisesti. Osa ravintoloista joutui sulkemaan ovensa kokonaan, mutta osalle oli mahdollista tehdä yhteistyötä päivittäistavarakaupan kanssa. Näin ravintoloissa valmistetut, valmiiksi kuluttajapakatut tuotteet löysivät tiensä kauppojen hyllyille ja pelastivat monen etätöissä työskentelevän lounas- tai illallishetken. Koronan voidaan sanoa buustanneen edelleen valmisruokamarkkinaa ennen kaikkea arvokkaampien vaihtoehtojen ja erilaisten ravintolamaisten konseptien osalta.
Näinpä isoimpien ketjujen valmisruoka- valikoimista löytyykin jo tuttujen ravinto- loiden signeeraamia tuotteita. On OLOa, Amarilloa, Siipiweikkoja, Hookkia, Rossoa ja lisää on varmasti tulossa. Lisäksi kauppojen sisäkierrossa on nähty viinibaarikokeiluja ja erilaisia ravintolakonsepteja. Tässä grocerantiksi kutsutussa ilmiössä kauppa pyrkii vastamaan omalla tavallaan tarpeeseen, jota kuluttajat ovat hakeneet ravintoloista. Ravintolat puolestaan ovat erilaisten sovellusten mahdollistamana pystyneet helpottamaan kuluttajien elämää tarjoamalla joustavasti nouto- ja toimituspalveluja. Maailma ei ole tältä osin valmis, sillä ravintolan ja kaupan rajat hälventyvät yhä tulevaisuudessa kuluttajakäyttäytymisen muutosten siivittämänä.
Ravintolan ja kaupan rajat hälventyvät yhä tulevaisuudessa kuluttajakäyttäytymisen muutosten siivittämänä.
Atrialla on vankka asema edustamissaan tuoteryhmissä. Olemme vuosia tutkineet kuluttajien käyttäytymistä, ilmiöitä ja trendejä. Vaikka ruoan perinteinen valmistaminen kotona alusta asti onkin aina muotia, emme voi kääntää selkäämme sille, että vatsan täyttämiselle myös muilla keinoin on kilpailukykyisiä vaihtoehtoja. Ulkona syöminen kasvaa edelleen, take away -ratkaisut ja ravintolan kotitoimitukset tuovat vaivattomuutta elämään. Eikä sovi unohtaa sitäkään, että kauppojen valmisruokavalikoima on parissa vuodessa kasvanut valtavasti ja portfolio kattaa jo monipuolisesti erilaisia laatu- ja hintatasoja.
Kauppojen valmisruokavalikoima on parissa vuodessa kasvanut valtavasti ja portfolio kattaa jo monipuolisesti erilaisia laatu- ja hintatasoja.
Olipa kuluttajalla tarve täyttää vatsansa millä keinolla vain, me ymmärrämme, että huominen ei ole uusi eilinen. Tarjoamme puhtaasti kotimaisia ja turvallisia ratkaisuja monipuolistuviin tarpeisiin hyvällä toimitusvarmuudella ja aina kotimaisia liharaaka-aineita käyttäen.
Antti Paavilainen
Atria Suomi, johtaja, myynti