Kolumni: Kanan kysyntä jaksaa kasvaa, eikä syyttä
Heti aluksi haluan kiittää teitä edellisen vuoden hyvästä yhteistyöstä ja toivottaa loistavaa vuotta 2022. Atrian Hyvä Ruoka 1/2022 -lehdessä on jälleen paljon mielenkiintoista luettavaa ja pääpaino on kanassa. Miksi niin? Siksi, että sen merkitys suomalaisessa ruokapöydässä on nyt erittäin suuri.
Kauppojen hyllyille alkoi ilmestyä perinteisen pakastekanan rinnalle tuoreita kanatuotteita – fileesuikaleita, rintaleikkeitä ja fileitä – maustettuina ja maustamattomina versioina 1990 luvulla. Tuolloin kulutus ampaisi nousuun. Tällä vuosituhannella kanan kulutus on enemmän kuin tuplaantunut tuosta ajasta ja se on nyt vuositasolla noin 150 miljoonaa kiloa. 2000-luvulla kulutus oli noin 13 kiloa ja nyt se on yli 26 kiloa vuodessa henkeä kohti.
Meidänkin perheessämme kanaa syödään muodossa tai toisessa ainakin kaksi kertaa viikossa. On kivaa, että vaikka yläkouluiässä olevat lapset eivät innokkaimpia kokkaajia olekaan, niin kanapohjainen ateria syntyy heiltä ilman suurempia ”teinihuokauksia”. Syynä on kuulemma se, että valmistus käy nopeasti eikä mene pieleen. Tottahan se on.
Vaikka kulutuksen kasvu on ollut hurjaa, uskomme, että kehittymisen varaa on vielä. Sen lisäksi, että kana-aterian valmistaminen on helppoa ja nopeaa, kanan liha on myös ravitsemuksellisesti kelpo eväs. Se on nimittäin hyvä proteiinien, vitamiinien ja mineraalien lähde ja sen rasvapitoisuus on alhainen. Eikä pidä unohtaa, että siipikarjapohjaisten tuotteiden kysyntä kehittyy myös esimerkiksi leikkeleissä, ruoanvalmistustuotteissa ja valmisruokien komponenttina.
Haluamme olla toimitusvarmuudessa ykkösenä myös jatkossa ja vastaamme kasvavaan kysyntään toteuttamalla yhtiön historian suurimman investoinnin.
Haluamme olla toimitusvarmuudessa ykkösenä myös jatkossa ja vastaamme kasvavaan kysyntään toteuttamalla yhtiön historian suurimman investoinnin. Se on uusi siipikarjalaitos, joka on jo rakentumassa Nurmoon ja arviomme mukaan tehdas on tuotantokunnossa vuonna 2024.
Vähittäiskaupan siipikarjavalikoimasta ylivoimaisesti suurin osa on kotimaista alkuperää. Myös moni ravintola-asiakkaamme haluaa käyttää Suomessa vastuullisesti tuotettuja raaka-aineita siitäkin huolimatta, että hintataso on kalliimpi tuontivaihtoehtoon verrattuna. Tästä, hyvät asiakkaamme, kiitos ja kumarrus.
Pohjoinen, viileä sijaintimme ja kansalliset EU:n lainsäädäntöä tiukemmat vaateet eläintenpidolle synnyttävät kustannuksia, joita ei välttämättä muualla tuotetulla siipikarjan lihalla ole. Palkinnoksi saamme kuitenkin nauttia antibioottivapaata lihaa ja tiedämme, että lintujen nokkia ei typistetä ja uusi parvi saa aina tulla puhtaille pehkuille desinfioituihin kasvatushalleihin. Nämä ovat asioita, joita henkilökohtaisesti kuluttajana arvostan todella paljon. Toivottavasti tekin.
Hyviä talvimyyntejä toivottaen,
Antti Paavilainen
Atria Suomi, johtaja, myynti
P.S. Tuotteiden hiilijalanjälki puhuttaa monia. Olemme vastuullisuuden edelläkävijä alallamme ja osoituksena tuotantomme läpinäkyvyydestä olemme merkinneet hiilijalanjäljen kanapakkauksiimme ja tässä vaiheessa jo osaan porsastuotteita. Rinta vähän röyhistyy, sillä taisimmepa olla tällä saralla ensimmäisiä maailmassa.
Lue myös: