Jyväbroiler — Brändi omassa luokassaan

09.3.2022

Atria sai vuonna 2013 haltuunsa Saarioisen alulle paneman Jyväbroiler-brändin. Sen vaaliminen on ollut atrialaisille sydämenasia, sillä broileri oli jo valmiiksi maineikas.

Atrian tuoteryhmäpäällikkö Johanna Hyytinen kertoo Jyväbroilerin ideasta:

– Saarioinen oli tehnyt hyvää työtä raa'an broilerin kanssa. Jyväbroilerin nimessä on hyvä sanaleikki, joka herättää vahvoja mielikuvia, ja se on brändi, joka toimii omalla logiikallaan.

Kun Atria hankki Jyväbroilerin, valikoima oli kohtuullinen, mutta markkinaosuus pieni. Brändi oli kaupalle ja kuluttajalle tuttu, joten sillä oli arvoa.

Hiljattain markkinointipäällikkönä aloittanut Maria Orassaari toteaa, että Jyväbroilerissa halutaan pitää kiinni sen omasta brändistä:

– Luonnollisuus, lisäaineettomuus, alueellinen jäljitettävyys ja jyväruokinta muodostavat brändin laadukkaan ytimen.

Orassaari vastaa brändistä ja siitä, miten se kommunikoidaan kuluttajalle.

– Jyväbroiler on premium-broilerimme. Premium-tuotteille on koko ajan enemmän kysyntää, kun panostetaan omaan hyvinvointiin ja raaka-aineiden laadukkuuteen. Jyväbroiler erottuu hyllystä muista poikkeavalla pakkauksella ja vihreällä värillään, Orassaari kertoo.

jyvabroiler_pakkaus.jpg

Käsityönä kuluttajalle

Jyväbroilerin ytimessä on laadukkuus ja käsityö jokaisessa työvaiheessa. Sahalahden tehdas mahdollistaa käsityömäisen tekemisen.

Erottautuminen alkaa leikkuusta. Esimerkiksi suikale on isokokoista ja selkeää palaa. Se jatkuu asetteluun: paistileike on aseteltu kauniisti rullalle.

Kaiken ydin on kuitenkin maustaminen.

– Jyväbroiler-tuotteet maustetaan laadukkain pintamaustein, esimerkiksi marjahipuin ja tuoreyrtein. Marinadeja emme käytä lainkaan, Orassaari kuvailee.

Maria_Orassaari_web.jpg

”Jyväbroiler-tuotteet maustetaan laadukkain pintamaustein, esimerkiksi marjahipuin ja tuoreyrtein.”

Jyväbroilerin tuotekehityksessä ollaan rohkeita. Orassaari kuvailee makumaailmaa hienostuneeksi ja vivahteikkaaksi. Maustamistekniikan ansiosta maut ovat intensiivisiä ja tukevat visuaalisuutta.

– Luomme trendikkäitä ja valtavirrasta poikkeavia makuprofiileja, kuten rosmariini-karpalo, rucola-appelsiini, lime-korianteri, basilika-sitruunaruoho ja katajanmarja-vadelma, Orassaari kertoo.

Hyytinen huomauttaa, että Jyväbroiler-tuotteet saavat aikaa osoittaa suorituskykynsä, ja makujen suosiota seuraillaan pidempään kuin yksi valikoimajakso.

– Jyväbroiler on kasvattanut osuuttaan vuosi vuodelta. Tällä hetkellä 28 prosenttia suomalaistalouksista käyttää Jyväbroileria, Johanna Hyytinen toteaa.

Johanna_Hyytinen_web.jpg

”Tällä hetkellä 28 prosenttia suomalaistalouksista käyttää Jyväbroileria.”

Jyväbroiler hakee koko ajan laajempaa myymäläpeittoa ja hyllytilaa. Valikoiman laajuus ratkaisee, miten suuren osan hyllystä sarja saa. Sarjassa onkin paljon eri vaihtoehtoja.

– Jyväbroilerissa on myös tuotteita, jotka eivät ole ihan jokapäiväisiä. Meillä on muun muassa kokonaista kanaa, halsteribroileria. Pakkauskokoja löytyy eri kokoisille talouksille sopivina. Tuotteissa on mistä valita niin arkeen kuin juhlaan.

Jyväbroilerin viesti on, että jokainen voi olla superkokki, kunhan saa hyvät raaka-aineet. Pintamaustaminen helpottaa muuta ruuanlaittoa ja kotikokki pääsee helpolla hyvään lopputulokseen.

Jyvin yksinkertaista, jyvin herkullista.

Teksti: Mariaana Nelimarkka
Kuvat: Juho Paavola, Tuukka Kiviranta

Lue myös:

Jyväbroileri-filee sai arvoisensa pakkauksen

Jaa