Chimaek-festarit ovat Koreaa aidoimmillaan

08.9.2022

Maailman suurimmat festarit pidetään Daegun kaupungissa Koreassa. "Kanaa ja kaljaa" -festarit ovat miljoonapäisen yleisön ilmaistapahtuma, jonka tarkoituksena on yksinkertaisesti juhlia korealaista Chimaek-kulttuuria.

Etelä-korealaiset tutustuivat ensimmäisen kerran amerikkalaiseen uppopaistettuun kanaan eli fried chickeniin Korean sodan jälkeen maahan jääneiden amerikkalaistukikohtien lähistölle perustetuissa ravintoloissa. Amerikkalaiset KFC-tyyliset kanankoivet olivat kuitenkin kooltaan liian isoja ja rasvaisia korealaiseen makuun. Korealaiset kehittivätkin vuosien saatossa ruoasta oman versionsa, joka erottuu alkuperäisestä kevyemmällä paneroinnillaan, pienemmällä koolla sekä vähemmän rasvaisella maulla.

Korealainen uppopaistettu kana valmistetaan usein kaksivaiheisesti, jossa ensiksi koipinuijat, siivet, rintapalat ja kaulapala pyöritellään veteen sekoitetuissa jauhoissa ja mausteissa, jonka jälkeen niiden päälle lisätään vielä ennen uppopaistamista toinen panerointikerros rapeuden varmistamiseksi. Paistamisen jälkeen kana tarjoillaan joko sellaisenaan tai tulisen marinadin kera. Korealaiseen kanakulttuuriin kuuluu myös olennaisena osana kanan huuhteleminen alas kylmällä paikallisella hanaoluella. Kanaravintoloita kutsutaankin Etelä-Koreassa Chimaek-ravintoloiksi, joka tulee sanoista chicken ja maekju (olut).

Kanaravintoloita kutsutaankin Etelä-Koreassa Chimaek-ravintoloiksi, joka tulee sanoista chicken ja maekju (olut). 

juttukuva_kuva ruoasta 2.jpg

Tänä päivänä korealaiset rakastavat uppopaistettua kanaa, jonka äärelle sekä perheet että työseurueet kokoontuvat purkamaan hektisestä kaupunkielämästä aiheutunutta stressiään. Etelä-Koreassa toimiikin tällä hetkellä yli 280 tunnettua Chimaek-ravintolaketjua, jotka pyörittävät yli 50 000 kanaravintolaa noin 5 miljardin euron liikevaihdolla. Suurimmat ketjut, kuten BBQ Chicken ja Kyochon F&B ovat levittäytyneet kotimaan lisäksi yli 65 eri maahan. Korealaisen uppopaistetun kanan maine on levinnyt ulkomaille maassa vierailleiden turistien sekä erityisesti tunnettujen Netflix-sarjojen, kuten ”Squid Game” ja ”Crash Landing on You” kautta.  

Maailman suurimmat festarit Daegun kaupungissa

Korealaisten intohimo kanaa kohtaan kulminoituu Daegun kaupungissa järjestettäviin kuusipäiväisiin maailman suurimpiin ”kanaa ja kaljaa”- festivaaleihin. Festivaali vetää puoleensa vuosittain yli miljoona kävijää eikä tämäkään vuosi ollut poikkeus. Ilmaistapahtuman tarkoituksena ei ole tuottaa voittoa, vaan yksinkertaisesti juhlia korealaista Chimaek-kulttuuria.

Heinäkuussa pidetyn tapahtuman järjestämiseen osallistui 96 siipikarja-alan yritystä, jotka edustavat 36 kanaravintolaketjua sekä 14 olutmerkkiä. Kuuden päivän aikana Chimaek- festivaaleilla esiintyivät Korean eturivin hiphop-artistit ja EDM-DJ:t (electronic dance music).

Festivaalikävijät pääsivät myös mittelemään kanan syönti- ja oluen juontikilpailuissa. Aiempien vuosien mestaria ei tänäkään vuonna saatu peitottua, vaikka olutta piti juoda edellisvuosista poiketen pillillä. Ajoittaiset monsuunisateetkaan eivät festivaalikansaa hidastaneet, vaan tarjosivat hetkittäisen helpotusta lähes 35 asteen helteisiin.

juttukuva_Daegu chimek festival picture 1.jpg

Chimaek- festivaalit ovat Koreaa aidoimmillaan; hyvää ruokaa, mukavia ihmisiä eikä lainkaan järjestyshäiriöitä. Suomalaisten matkailijoidenkin taitaa olla aika jättää väsähtäneet Octoberfestit väliin ja suunnata kesällä trendikkäästi Daegun kaupunkiin kanalle ja kaljalle!

juttukuva_Soulin maatalousattasea festivaalitunnelmissa.jpg

Soulin maatalousattasea Juhani Vuento festivaalitunnelmissa.

 

Teksti ja kuvat: Juhani Vuento, Counsellor for Agriculture and Food Affairs
Embassy of Finland

 

Lue myös:

Chimaek — Kanan ja oluen pyhä liitto

Jaa

Takaisin uutishuoneeseen