Premium-valmisruokien vallankumous – Atria Artesaani Parasta Valmista

07.7.2021
Ruoka & tuotteet

Suomalaisten suhtautuminen valmisruokiin on muuttunut merkittävästi viime vuosina. Jos kymmenen vuotta sitten valmisruokien käyttöä hieman häpeiltiin ja peiteltiinkin, on suhtautuminen nyt selkeästi myönteisempää. Kun vuonna 2012 kuluttajista 40 prosenttia vastasi, ettei mielellään käytä valmisruokia, vuonna 2020 osuus oli 33 prosenttia (Taloustutkimus, Suomi Syö 2020). 

Asenteiden muuttuminen näkyy ostoskorissa ja myös suhtautumisessa ruokien hintaan. Toukokuussa 2020 jo 97 prosenttia suomalaisista kotitalouksista on ostanut valmisruokatuotteita vähintään kerran alkuvuoden aikana. Myös kerralla ostettavien tuotteiden arvo on selkeässä nousussa, +5 prosenttia (Atria Markkinanäkemys). 

Valmisruokamarkkina on kasvanut jo useita vuosia ja kasvu näyttää vain kiihtyvän. Valmisruokia ostetaan Suomessa 840 miljoonalla eurolla vuosittain ja kasvu on +8 prosenttia (Atria Markkinanäkemys toukokuu 2021). Premium-aterioiden markkina on kasvanut vuodessa poikkeuksellisen paljon, lähes 80 prosenttia. Laadukkaita yhden hengen aterioita tulee markkinoille monilta toimijoilta, niin perinteisiltä valmisruokavalmistajilta kuin uusilta yrityksiltäkin. Kaikkein eniten kuluttajien suhtautuminen on muuttunut premium-valmisruokien ostamiseen liittyen. Kuluttajia kiinnostaa aiempaa enemmän laadukkaat valmisateriat ja he ovat myös aiempaa valmiimpia maksamaan ruuanlaitossa säästyvästä ajasta.

Kuluttajia kiinnostaa aiempaa enemmän laadukkaat valmisateriat ja he ovat myös aiempaa valmiimpia maksamaan ruuanlaitossa säästyvästä ajasta.

Täytyy muistaa, että valmisruokien käyttäminen on helppouden lisäksi myös järkevää kestävyyden näkökulmasta. Ruoat valmistetaan isoissa erissä, joten yhdellä uunin lämmityksellä valmistuu monta annosta. Myös ruokahävikki on pienempi, kun ruokaa valmistetaan isoja määriä kerralla, mutta yksittäinen kuluttaja saa juuri itselleen sopivan määrän ruokaa.

Taustalla laaja kuluttajatutkimus

Asennemuutos valmisruokia kohtaan on näkynyt jo muutamia vuosia. Myös me Atrialla olemme nähneet premium-valmisruokiin liittyvän kuluttajatarpeen vahvistumisen jo muutamia vuosia sitten. Uuteen markkinaan ei kuitenkaan noin vain rynnätä. Uuden segmentin haltuunotto vaatii pitkäjänteistä työtä, jotta siellä on mahdollisuus onnistua. Aloitimme muutamia vuosia sitten markkinaselvitysten jälkeen kuluttajatarpeiden kirkastamisen yhdessä kuluttajien kanssa tehtävien co-creation ideoinneilla. Yhteisillä ideoinneilla selvitimme ominaisuuksia, joita edelläkävijäkuluttajat liittävät premium-tason valmisruokaan. Ideointien pohjalta loimme konsepteja, joissa yhdistyivät erilaiset premium-valmisruoan elementit. 

Yhteisillä ideoinneilla selvitimme ominaisuuksia, joita edelläkävijäkuluttajat liittävät premium-tason valmisruokaan.

Edelläkävijöille merkitykselliset asiat eivät kuitenkaan aina ole merkityksellisiä pääosalle kuluttajia. Edelläkävijöitä on kuitenkin vain muutama prosentti kuluttajista ja uusien valmisruokien valmistaminen edellyttää suurta investointia, joten uusista tuotteista kiinnostuneiden kuluttajien joukon tulisi olla riittävän suuri. Sen vuoksi yhteisideoinnin pohjalta luodut konseptit tutkittiin lisäksi isolla kuluttajajoukolla. Kvantitatiivisilla tutkimuksilla pääsimme kiiinni siihen, mikä kuluttajia kaikkein eniten kiinnostaa. 

Huolellinen kehitystyö yhdisti kuluttajien toiveet

Yhdessä luotujen konseptien pohjalta iso joukko alansa parhaita osaajia tuotannosta, tuotekehityksestä ja laatuorganisaatiosta alkoi suunnittella uusien valmisruokien valmistusprosessia, raaka-aineita ja prosessiparametreja, joilla tunnistettuihin kuluttajatarpeisiin vastattaisiin. Investoimme uuteen tilaan, jossa premium-valmisruoat valmistetaan sekä testasimme ja ostimme uusia uuneja, joilla uudet raaka-aineet saataisiin kypsennettyä mahdollisimman herkullisiksi ja maukkaiksi, kuluttajien tarpeita vastaaviksi, ruoiksi. 

Ja koska emme jätä mitään arvailujen varaan, testasimme vielä kehittämämme tuotteet kuluttajilla. Siten  pystyimme varmistamaan, että tuotteet vastasivat vielä lautasillakin sitä toivetta ja tarvetta, joka alussa oli paperille määritelty. Tavoitteidemme mukaisesti saimme näistä kuluttajatutkimuksista kaikkien aikojen parhaat tulokset!

No, mitä kuluttajat sitten kertoivat haluavansa premiumvalmisruuilta? Kuluttajat toivoivat loppuun saakka viilattuja makuelämyksiä, värikkäitä ja monipuolisia kasviksia, joissa on miellyttävä rakenne sekä laadukasta proteiinia eli kanaa, lihaa tai kasviproteiinia. He toivoivat ruokia, joiden syömisen jälkeen olo on hyvä, niin henkisesti kuin fyysisestikin. 

Näiden toiveiden pohjalta kehitimme Atria Artesaani valmisruoat. Laajasta valikoimasta löydät varmasti lempparisi, ja uusia herkkuja on tulossa syksyllä. Syksyn uutuudet tarjoavat parasta valmista myös joulupöytään!

Tutustu Atria Artesaani valmisruokien herkulliseen valikoimaan!

 

 

 

 

Jaa

Kirjoittajan kuva
Kirjoittanut

Marika Viitala

Marika Viitala työskentelee tuoteryhmäpäällikkönä valmisruokaliiketoiminnassa. Hän arvostaa sitä, että Atrialla ollaan, mitä luvataan – asiat tehdään reilusti, reippaasti ja rempseästi. Hänen ammatillisena tavoitteenaan on oppia tuntemaan kuluttajien tarpeita entistä paremmin, jotta hän osaisi ennakoida kuluttajien toiveita ja tarpeita jopa viiden vuoden päähän. Marika rentoutuu kesällä teiden tukkona asuntovaunun kanssa, meloen ja uiden. Talvisin hän nauttii hiihtämisestä ja pulkkamäestä, jonne hän nykyisin pääsee luontevasti lastensa varjolla livahtamaan. Helposti innostuvan Marikan suu kääntyy helposti hymyyn hulvattomien työkavereiden hauskoista jutuista – kotosalla ilon hetkiä tarjoavat kolme vauhdikasta lasta. Hänen ruokabravuurinsa on uuniperunat, hunajajuurekset ja naudan pippurifilee kermakastikkeella.

Lue kirjoittajan muita blogeja