Heti valmista: Mahantäyttäjästä makuelämykseksi

17.9.2021

Valmisruokamielikuvat ovat viime vuosina heittäneet kuperkeikkaa. Vuosikymmeniä terveelliseksi mielletyn kotiruoan nolona vastinparina pidetty eines on jäänyt jo sananakin unholaan. Nyt ravintosisällöiltään kohentuneet, monipuoliset ja maukkaat heti valmiit tarjoomukset nostetaan reilusti niin arki- kuin juhlapöytiin.

Keskellä kesäistä arkipäivää Prisma Pirkkalan Ruoka -maailmassa soljuva jono sen paljastaa: monipuolinen, freesi ja ruokaisa salaattiannos on lounastajien suosikki. Tiuhaan noukitaan mieluisia herkkupaloja take away-annos- kipposiin myös kahdessa paikallisessa suosikkiravintolassa – Siipiweikoissa ja Itsudemossa. Kalaruokien ystävät suuntaavat Kalaherkut Nygrenin myymälään, eikä jouten ole Sitkon pitsanpaistajakaan.

– Prisman laajennusosaan omalla sisäänkäynnillä vaivattomaksi nouto- ja ruokailupaikaksi rakennettu ruokamaailma on saanut todella innostuneen vastaanoton. Jokainen perheenjäsen voi valita oman suosikkiannoksensa ravintoloista, oman keittiömme kotiruokamaisesta buffetista tai salaattien sekä paikan päällä leivottujen täytepatonkien muhkealta palvelutiskiltä. Kaikki voivat sitten kokoontua ruokailemaan yhteistilassa tai ottaa annokset mukaansa. Ravintolamaailman ruokia saa kellon ympäri kylminä tai lämpiminä myös itsepalvelupisteistä. Asiakkaat ovat olleet fiiliksissä tilan elämyksellisyydestä ja tarjonnan monipuolisuudesta, iloitsee Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki.

"Asiakkaat ovat olleet fiiliksissä tilan elämyksellisyydestä ja tarjonnan monipuolisuudesta."

Asiakasomistajiensa näköinen

Pirkkalalaisen marketin kohokohtaa ei koottu hätiköiden, vaan sen perustaksi selviteltiin perin pohjin syömisen ja asiakaskäyttäytymisen muuttumista.
– Vinkkejä ja oppia otettiin reippaasti myös maailmalta, jossa heti valmiin tuoreruoan markkinat ovat olleet kovassa kasvussa hyvän aikaa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa tuoreruoan osuus saattaa olla jo kolmannes myymälän pinta-alasta. Ajatus ruokatoreista syntyi, kun heti valmis tuore ruoka ja sen kehittäminen nostettiin yhdeksi pääpainopisteeksi osuuskauppatasolla.

– Päävastuu on Heti valmiin ruoan ja Ruokatorien tiimillä, jossa on vahvaa kokemusta ruoan kehittämisestä sekä ravintolan ja kaupan yhdistämisestä. Tiimiin kuuluu myös ruokatorivalmentajia, jotka tukevat myymälöitä uudistusten sisäänajossa valmentamalla palvelutiskien henkilökuntaa. Kenttämme ammattilaiset ovat tiiviisti mukana heti valmiiden ruokien kehittämisessä, kertoo ryhmäpäällikkö Tiina Karppinen.

Ajatus ruokatoreista syntyi, kun heti valmis tuore ruoka ja sen kehittäminen nostettiin yhdeksi pääpainopisteeksi osuuskauppatasolla.

Ruokamaailman suosiota saattaa osin selittää sekin, ettei se ole vain ammattilaisten luomus, vaan valikoimassa ja ilmeessä näkyy myös paikallisten asiakasomistajien jatkuva osallistaminen ja toiveiden toteuttaminen.
– Omaa toimintaamme ohjailee usein rationaalisuus, mutta asiakkailta saamme
sen täydennykseksi tunnetta, Karppinen kiittelee.

Parkkipaikalle ajava ei voi olla huomaamatta yhtä joulukuussa 2020 auenneen myymälän erikoisuutta: noutoruoan drive-in -kaistaa, jossa pilotoidaan ravintolamaailman terveellisten, etukäteen tilattujen ruokien noutoluukkua. Senkin idean esitti asiakasomistaja marketin suunnitteluvaiheen virtuaalityöpajassa.

Yrttejä myymäläviljelmästä

Saikanmäki kehuu Pirkanmaan olevan varsinainen ruoka-aitta, mikä on ehdoton etu paikallisuuteen perustuvalle heti valmiin tuoreruoan markkinalle. Lähiruokatuotteita on valikoimissa tällä hetkellä reilu tuhat ja lisää on luvassa.
– Uunituoreen Suomen ensimmäisen lähiruokalähettilään avulla olemme aloittaneet tämän vuoden aikana yhteistyön jo yli sadan uuden lähituottajan kanssa.

Paikallisuus ja pilotointi on takana siinäkin, kun hedelmä- ja vihannesosastolla katseen vangitsee instore-puutarha, jossa kasvaa osa myymälässä myytävistä yrteistä. Kaapissa energiaa ja vettä säästäen kerrosviljeltävät rucolat, timjamit ja basilikat on esikasvatettu läheisellä Netledin vertikaaliviljelmällä.

– Asiakkailla on mahdollisuus toivoa kasvatuskaappiin lempiyrttejään ja seurata sitten ostosreissuillaan, kuinka ne tuuheutuvat muutamassa viikossa myyntikokoisiksi. Muutkin lähituottajan vertikaaliviljelemät salaatit ja yrtit tulevat ympäri vuoden asiakkaiden saataville jo sadonkorjuupäivänä, Saikanmäki toteaa.

Grocerant kasvun keskiössä

Helppous ja nopeus pysyvinä valtatrendeinä sekä selkeä valmisruoan laatutason ja tuotteiden kiinnostavuuden nousu, listaa SOK:n tuoteryhmäjohtaja Heidi Salmi valmistuotteiden suosion syitä.
– Kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen vaikutti jonkin verran valmisruoan myyntiin, mutta ennen kaikkea sitä on siivittänyt asennemuutos. Sillä on vaikutusta, että esimerkiksi johtavat ravitsemusasiantuntijat puhuvat valmisruoista neutraalisti ja positiivisesti. Hyväksyttävyys ja kiinnostavuus lisääntyy myös grocerantin myötä, kuten Pirkkalassakin on nähtävissä.

Salmi kertoo valmisruokien myynnin kääntyneen S-ryhmässä koronan tuoman väliaikaisen notkahduksen jälkeen entistä jyrkempään nousuun.
– Tämän vuoden aikana myynti on kasvanut reilut 10 prosenttia. Volyymin noin kuuden prosentin kasvu viestii meille laadukkaamman valmisruoan vahvasta tulemisesta.
– Hinnaltaan arkeen sopivat perinteiset suosikit – pinaattiohukaiset, laatikot ja lihapyörykät – ovat yhä myydyimpien tuotteiden kärjessä, mutta vauhdikkaimmin kasvaa astetta laadukkaamman, hieman paremmista raaka-aineista tehdyn ja ennen kaikkea maustetumman valmisruoan myynti. Myös uudella makutvistillä säväytetyt ruoat kiinnostavat. Keihään kärkenä high-end -tuotteet ovat ilmiösidonnaisempia ja lyhytikäisempiä, mutta voivat myydä hyvinkin, varsinkin jos tukena on vahva brändi tai kiinnostava ihminen.

Ruokatorit ja ravintolamaiset ruokaratkaisut ovat keskiössä konseptien freesautuessa S-ruokakaupoissa. Lähitulevaisuudessa niissä panostetaan vahvasti erilaisiin valmiisiin ruokaratkaisuihin. Salmen mukaan grocerant-kehittäminen nojaa tukevasti S-ryhmän oman ravintolaverkoston hyödyntämiseen.
– Yhteistyötahojen kanssa haemme valmisruoan valikoima- ja tuoreusmielikuvaa nostavia lisäarvollisia, korkealuokkaisia ja ravintolahenkisiä tuotteita ja tuotesarjoja. Satsaamme innokkaasti myös sesonki- ja uutuustuotteiden myymälänäkyvyyteen.

Tempon vaihdolla markkinan paalulle

Maksalaatikolla vuonna 1937 einesmarkkinoilla aloittanut Atria toimii monessa eri segmentissä ja jatkossa nykyistäkin laajemmin.

– Muutaman vuoden takainen tempon vaihto on nykäissyt tuoteryhmän hurjaan kasvuun. Henki on, että pian kehitämme markkinaa kärkipaikalta. Laajentuminen painottuu erityisesti laadukkaimpaan kategoriaan, satsaamme esimerkiksi terveellisiin ja laadukkaisiin yhden hengen aterioihin. Toisaalta emme yhtään höllää jalkaa kaasulta perinteistenkään tuoteperheiden kehittämisessä. Tuomme uutuuksia nyt suosituilla makumaailmoilla, kuvailee Atrian valmisruokaliiketoiminnan johtaja Tuomas Kujala.

 

"Muutaman vuoden takainen tempon vaihto on nykäissyt tuoteryhmän hurjaan kasvuun. Henki on, että pian kehitämme markkinaa kärkipaikalta."

Vahvimmin kasvavissa premium-tuotteissa makuun ja laatuun yhdistyy myös hyvinvointi. Esimerkkinä Kujala mainitsee vuosi sitten ensin kanapohjaisena lanseeratun Artesaani-tuoteperheen.
– Ateriat sisältävät merkittävän osan kasvisten päivittäisestä saantitarpeesta. Kasvisten laadukkaana pysymisen varmistimme tuotantoteknologisilla satsauksilla. Artesaani-aterioissa ja -laatikoissa yhdistyvät suomalaisten suosikkiruoat premium-tason ruokaelämyksiksi.

Kuluttajien vaateet ovat tiivistäneet Atrian yhteistyötä ravitsemusasiantuntijoiden kanssa.
– Tietoa on saatavilla valtavasti ja hyödynnämme sitä uutterasti. Sisällöllisesti laadukas valmisruokavalikoima houkuttelee asiakkaita, näin ne ruokkivat toinen toisiaan eikä valintoja tarvitse enää nolostella.

Vastuullisuus ja ekologisuus ovat päivän sanoja myös valmisruokavalinnoissa.
– Atria ottaa ne hyvin vakavasti. Vastuullisuus toteutuu kaikissa tuotteissamme kahdella tasolla: toisaalta Atrian yleisten vastuullisuustekojen, kuten puhtaan energian käytön ja vastuullisen lihantuotannon kautta ja toisaalta tuoteryhmäkohtaisilla panostuksilla. Esimerkiksi Napsittavat- tuotteet pakkaamme kovan muovikalvopakkauksen sijaan helposti avattaviin pusseihin. Hävikin määrää suitsimme pienten talouksien kaipaamilla pienillä, hävitettävillä pakkauksilla. Myös food service -sektorille lanseerasimme pussipakkauksen, jolloin muovin määrä vähenee ja pakkaukset vievät vähemmän tilaa roskiksissa. Nämä ovat tuoteliitännäisiä vastuullisuustekoja, joista on suora hyöty myös kuluttajalle.

Kotimaisuus on paitsi vastuullisuusteko myös laadun tae.
– Markkinoilla on yllättävän paljon ulkomaista liharaaka-ainetta käyttäviä toimijoita, joiden tuotteet kuluttajat mieltävät brändin perusteella kotimaisiksi. 100-prosenttisesti kotimainen liharaaka-aine on Atrian ehdoton vahvuus. Hyödymme siitä, että tuotteisiimme on saatavilla aina tuoretta, oman hyvän tuotantoketjun laatulihaa.

Teksti: Lea Penttilä
Kuvat: Laura Vesa

Lue myös:
Kesko: Kaupassa voi myös viihtyä

Jaa

Takaisin uutishuoneeseen