Atria 100 Nuorta Kokkia - Pontta uralle ja uutta intoa omaan työhön
Atria 100 Nuorta Kokkia -koulutusohjelma perustettiin vuonna 2003 Atrian 100-vuotisjuhlien kunniaksi. Tuolloin Atrialla pohdittiin, että sen sijaan että järjestetään vain isot mahtavat bileet, olisi hienoa tehdä 100-vuotissynttäreiden kunniaksi jotain oikeasti suurta ja merkittävää. Jotain, mistä olisi hyötyä koko alalle. Näin syntyi Atria 100 Nuorta Kokkia. Koulutusohjelma, joka piti alun perin järjestää vain kerran, mutta joka oli jo lähtöjään niin suuri menestys, että sitä on järjestetty siitä lähtien.
Haluamme tarjota koulutusohjelmassa nuorille ruuan ammattilaisille nimenomaan oppeja, joita kokkikoulut eivät pysty tarjoamaan. Pyrimme antamaan heille keinoja inspiroitua omasta työstä vielä entistä enemmän, sekä aineksia, joilla omaa uraa voi kehittää yhä nousujohteisemmaksi. Jo pitkään osana koulutusohjelmaa on ollut muun muassa henkilöbrändäykseen liittyvä osuus. Koulutusohjelman kohderyhmä, max 30-vuotiaat, ovat toki lähtökohtaisesti näppäriä esimerkiksi somen käytössä, mutta alan pioneereilta he saavat kuitenkin hyödyllisiä vinkkejä, joilla juuri esimerkiksi omaa some-presenssiään voi lähteä tavoitehakuisesti muovaamaan. Samalla mukaan tarttuu oppeja, jotka satavat oman työnantajan laariin.
Koulutusohjelman historian parhaat pisteet puheenvuorostaan on opiskelijoilta saanut Lauri Domnick. Äänibrändäyksen ammattilainen Domnick on avannut opiskelijoille muun muassa sitä, kuinka oikeilla äänivalinnoilla pystyy esimerkiksi kasvattamaan ravintolan myyntiä jopa kymmenillä prosenteilla. Toinen huippuarviot vuosi toisensa jälkeen saava luennoitsija on Henri Alén. Alén itse suoritti koulutusohjelman sen starttivuonna 2003, ja on ollut mukana luennoimassa lähes siitä lähtien. Monena vuonna lounasta tai illallista on myös nautittu Alénin ravintolassa, jolloin opiskelijat ovat päässeet tutustumaan mieheen tämän omimmassa ympäristössään.
Nykyisin koulutusohjelman johtajana toimiva Tommi Tuominen on ollut mukana luennoimassa jo ihan ensimmäisestä toteutuksesta lähtien. Kun koulutusohjelma vuonna 2003 starttasi, oli Tuominen juuri tehnyt kollegansa Teemu Auran kanssa jotain sellaista, mitä Helsingissä ei oltu vielä juurikaan nähty. He olivat avanneet kokkivetoisen ravintolan, ravintola Demon. Vasta reilut parikymppiset kaverukset kertoivat opiskelijoille vauhdikasta tarinaa ravintolan avauksesta, mm. omin käsin kaakeloidusta vessasta sekä markkinointitoimenpiteistä, jotka koostuivat lähinnä Auran äidin mainospuheista kadunvarressa ravintolatilan ikkunanpesun lomassa.
Kauas on tultu Helsingin ravintolaskenessä noista ajoista, ja paljon on muuttunut myös Atria 100 Nuorta Kokkia -koulutusohjelma. Ja niin se tulee seuraamaan aikaansa jatkossakin. Haluamme olla osaltamme pitämässä huolta kokin työn houkuttelevuudesta myös tulevaisuudessa. Tavoitteemme on, että koulutusohjelman käytyään opiskelijoiden arvostus ja innostus niin alaa kuin omaa työtä kohtaan on entistäkin korkeampi.