Yksitoista hyvää syytä valita suomalaista

04.9.2020

Tänään vietämme historian toista suomalaisen ruoan päivää. Tämän kunniaksi kokosin oman listani siitä, miksi omaan ostoskoriin kannattaa mielestäni valita Hyvää Suomesta -tuote. Hyvää Suomesta -merkkiä kantavat ylpeydellä reilut 750 Atrian tuotetta.

  1. Hyvää Suomesta -merkillä varustetut tuotteet työllistävät noin 340 000 suomalaista. Elintarviketeollisuus on Suomen neljänneksi suurin teollisuuden ala. Viime aikojen synkkien talousuutisten keskellä jokainen työpaikka tässä maassa tarvitaan.
  2. Hyvää Suomesta -merkillä varustettu tuote on turvallinen. Se ei sisällä esimerkiksi salmonellaa. WHO:n arvion mukaan salmonellaan kuolee maailmassa arviolta 59 000 ihmistä vuodessa. Juuri kaksi viikkoa sitten Suomessa vedettiin markkinoilta pois tuontilihaa, josta löytyi salmonellaa.
  3. Hyvää Suomesta -merkillä varustettu tuote on ympäristöystävällinen. Suomessa viljelyä säädellään erittäin tiukasti, ja viljelijät ovat sitoutuneet vapaaehtoisiin lisätoimiin ympäristövaikutusten hillitsemiseksi. Suomalaiset elintarvikealan yritykset ovat laajasti sitoutuneet edistämään ympäristöasioita omassa vastuullisuustyössään.
  4. Hyvää Suomesta -merkillä varustettu tuote pitää huolta eläinten hyvinvoinnista. Lainsäädäntömme on kansainvälisesti mitattuna tiukalla tasolla. Meillä possut saavat pitää saparonsa, ja kanat nokkansa.
  5. Hyvää Suomesta -merkillä varustettu tuote pitää maaseudun elinvoimaisena, ja suomalaisen maaseutumaiseman kunnossa. Ruuantuotannon työllistävä vaikutus on erityisen iso maaseutumaisilla alueilla.
  6. Hyvää Suomesta -merkillä varustettu tuote on globaalia vastuunkantoa. Jokaisen valtion tehtävä on huolehtia itse omasta ruokaturvastaan. Suomessa vettä riittää ruoan tuotantoon yllin kyllin. Kaukaisissa maissa väheneviä vesivaroja joudutaan pumppaamaan jo satojen metrien syvyydestä, jotta me saamme tuontiavokadomme.
  7. Hyvää Suomesta -merkillä varustettu tuote on huoltovarmuutta. Koronakriisi on osoittanut, että meidän on Suomena seistävä omilla jaloillamme. Tämä koskee myös ruuantuotantoa.
  8. Hyvää Suomesta -merkillä varustettu tuote ei ole huijausta. Kaupoissa tuotteet sisältävät mitä mielikuvituksellisimpia tapoja, jolla kuluttajalle luodaan mielikuva kotimaisesta tuotteesta, vaikka raaka-aineet olisi ostettu huutokaupalla Puolasta. Kotoisa nimi tai pelkkä Suomen lippu ei vielä takaa sitä, että tuote olisi aidosti kotimainen. Hyvää Suomesta -tuotetta käyttäviä yrityksiä auditoidaan säännöllisesti, jotta tavara on sitä kuin on luvattu. Tuote on valmistettu Suomessa suomalaisista raaka-aineista.
  9. Hyvää Suomesta -merkillä varustettu tuote kunnioittaa työntekijöiden oikeuksia. Koronakriisin aikana on tullut ilmi, miten globaali ruokajärjestelmä perustuu valitettavan usein siirtotyöläisten epäinhimillisiin työoloihin. Meillä Suomessa työntekijöiden oikeudet ja työolot ovat kunnossa.
  10. Hyvää Suomesta on valinta suomalaisen viljelijän puolesta. Mitä useampi meistä valitsee kaupassa kotimaisen tuotteen, sitä paremmin suomalainen maatalousyrittäjä pärjää. Mitä enemmän halpa tuontitavara liikkuu kaupassa, siitä riippuvaisempia olemme kansainvälisestä hintatasosta.
  11. Hyvää Suomesta -merkillä varustettu tuote tuo paremman mielen. Kun lasketaan yhteen kaikki suomalaisen ruuan positiiviset vaikutukset, on ruoan nauttiminen parhaillaan iloa ja nautintoa tuottava elämys. Hyvä (kotimainen) ruoka, parempi mieli!
Kun lasketaan yhteen kaikki suomalaisen ruuan positiiviset vaikutukset, on ruuan nauttiminen parhaillaan iloa ja nautintoa tuottava elämys.

Paras tapa juhlistaa suomalaisen ruoan päivää, on valita uusi Hyvää Suomesta -merkillä varustettu tuote kaupan hyllyltä omaan ostoskoriin. Useimmille meistä jokainen kauppareissu on suomalaisen ruoan juhlapäivä. Jokainen kaupassa valittu tuote ratkaisee.

Juhlapäivän kunniaksi me nostimme Atrian Seinäjoen pääkonttorilla salkoon Hyvää Suomesta -lipun.

Lisäksi kymmenet Hyvää Suomesta -liput nousevat muistuttavaan suomalaisen ruuan ilosanomasta osuuskuntien luottamushenkilöiden toimesta. 

 

Ps. Teemapäivän alkuperäisenä innoittajana on ympäri maailmaa laajaa suosiota keränneet Farmers Day:t, jotka tuovat vuosittain vahvasti esiin oman maan ruoan tärkeyttä. Teemapäivän perustaminen on yksi vuorineuvos Reijo Karhisen alkutuotannon kannattavuutta selvittäneen ”Uusi Alku” -selvityksen toimenpiteistä.

Jaa

Kirjoittajan kuva
Kirjoittanut

Risto Lahti

Risto Lahti on Atrian yhteiskuntasuhdejohtaja. Hän on ylpeä saadessaan tehdä päivittäin töitä suomalaisten maatalousyrittäjien puolesta. Iloa työssä tuottaa, kun yhteisten ponnistelujen tuloksena päästään tavoitteisiin. Risto rentoutuu harrastamalla liikuntaa eri muodoissa ja tekemällä sekatyömiehen hommia veljen maatilalla.

Ruoanlaitto ei kuulu Riston vahvuuksiin. Liikkuva ja hektinen elämä on opettanut hänet lähinnä nopeaan ja helppoon ruokailuun. Aloittelevana kaasugrillaajana Risto on hyvä käärimään erilaisia ruokia folioon.

Lue kirjoittajan muita blogeja