S-ryhmällä keihäänkärkinä kotimaisuus ja innovatiivisuus

17.9.2020
Ruoan näköalat

Suomen suurimmalla kotimaisten tuotteiden myyjällä, S-ryhmällä, oli kunnianhimoisia verkkokaupan kehittämistavoitteita jo ennen koronaa. Kriisin myötä hetkessä moninkertaistunut ruoan verkkokaupan kysyntä nopeutti osaltaan Food Market Herkun verkkokaupan avaamista sekä toimitusalueiden ja noutopisteiden merkittävää laajentamista.

Koronakriisin myötä moninkertaistunut ruoan verkkokaupan kysyntä nopeutti osaltaan Food Market Herkun verkkokaupan avaamista. 

Myös jo aiemmin alkanut ruokakaupan ja ravintoloiden yhteistyö vahvistui selvästi kevään aikana. SOK:n päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho kertoo, että yhä useammasta myymälästä löytyy nyt sushikioski tai ravintolatason valmisruokaa. Esimerkiksi Helsingin Food Market Herkun pop up -pisteessä myytiin toukokuussa Michelin-tähtiravintola Demon huippuluokan ruoka-annoksia.

Ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin. Päällysahon mukaan koronan plussapuoliin lukeutuu kotimaisen ruokahuollon toimivuudesta virinnyt keskustelu. Myös arvostus ruokakauppaa ja koko elintarvikeketjua kohtaan tuntuu lisääntyneen.

Arvostus ruokakauppaa ja koko elintarvikeketjua kohtaan tuntuu lisääntyneen.

– S-ryhmässä myytävän ruoan kotimaisuusaste on nyt noin 80 prosenttia. Korostamme läpinäkyvyyden lisäämistä, sillä kuluttajan saamalla alkuperä- ja ruokatiedolla on selvä yhteys lähiruuan ja kotimaisen luomun arvostukseen.

– Me uskomme, että Suomi voi elää ja kasvaa ruoasta. Haluamme olla mukana tekemässä Suomesta maailman innovatiivisinta ruokamaata. Se edellyttää yhteistyötä ja uutta ajattelua koko ketjulta.

Haluamme olla mukana tekemässä Suomesta maailman innovatiivisinta ruokamaata. 

S-ryhmällä on meneillään tukku omia ruokajärjestelmän kestävyyden ja kilpailukyvyn kehittämistoimia. Tällaisia ovat muun muassa ProAgrian kanssa toteutettava viljelijöiden tulevaisuusvalmennus sekä tilojen hiiliviljelytutkimuksen rahoitustuki.

– Ruokaketjuun peräänkuulutamme skaalautuvuuteen tähtäävää ongelmanratkaisua.
Tuotekehitykseen ja elintarvikevientiin on syytä panostaa, sillä tulevaisuuden
ruoantuotannossa ja uusissa teknologioissa on valtavasti mahdollisuuksia

Teksti: Lea Penttilä
Kuva: S-Ryhmä

Lue myös: 
Kesko: Korona käänsi katseet kotimaiseen
Korona kypsytti omasta maasta mansikkaisemman

Jaa