Pikkujoulut peruttu, ravintolat tarvitsevat ideoita bisnekseen

11.12.2020
Sesonki Asiakas

Ravintoloille pikkujoulukausi on yksi tärkeimmistä sesongeista. Silloin kerätään kassaan rahaa, jolla pärjätään alkuvuoden hiljaisen kauden yli. Nyt pikkujoulut on peruttu, eikä varantoa kerry.

Normiaikoinakin ruokaravintoloissa tehdään bisnestä usein pitkälti kädestä suuhun -periaatteella: sesongit tasoittavat vähäisempien asiakaskäyntien kausia. Nyt on eletty yhdeksän kuukautta poikkeusaikaa, joka on tiputtanut myynnin olemattomiin, hetkellisiä helpotuksen aikoja lukuun ottamatta. Tilanne on siis huolestuttava. Valitettavasti tilanteen myötä on ennustettavissa konkursseja, kun monella alan toimijalla rahat kerta kaikkiaan loppuvat kassasta.

Nyt on eletty yhdeksän kuukautta poikkeusaikaa, joka on tiputtanut myynnin olemattomiin, hetkellisiä helpotuksen aikoja lukuun ottamatta.

Matkailu- ja ravintola-alan etujärjestö Mara muistuttaa, että ravintoloista alkunsa saaneiden koronatartuntojen määrä on äärimmäisen vähäinen. Ruokaravintoloissa voi asioida turvallisesti. Mutta asiakkaiden käyttäytymisessä on huomattavissa aivan uusi ilmiö kevääseen verrattuna: ihmiset eivät uskalla lähteä ravintolaan kuultuaan uutisia kokoontumisrajoituksista, vaikka ne eivät ruokaravintoloita koskekaan. Nyt on selkeää pelkoa ilmassa.

Ihmiset eivät uskalla lähteä ravintolaan kuultuaan uutisia kokoontumisrajoituksista, vaikka ne eivät ruokaravintoloita koskekaan. 

Rokoteuutisten myötä mieliala muuttuu toivottavasti pian pelosta huojentuneisuuteen, kun koronarokote saadaan Suomessakin käyttöön ja liikkumisesta tulee taas turvallista. Tunnelin päässä häämöttää jo valo!

Toki ravintoloissa on nytkin osoitettu hienoa kekseliäisyyttä ja vanha sanonta ”kyllä hätä keinot keksii” on osoittautunut todellakin paikkansa pitäväksi. Ruoka-annoksia tai tee-se-itse-annoksia toimitetaan koteihin keinolla jos toisellakin, mukaanmyynnistä kotiinkuljetuksiin. Ravintola-annoksia voi ostaa yhä useammin myös paikallisesta ruokakaupasta.

Vanha sanonta ”kyllä hätä keinot keksii” on osoittautunut todellakin paikkansa pitäväksi.

Me Atrialla seuraamme ammattikeittiöiden tilannetta ja elämme sen mukana. Vaikeina aikoina ravintolat tarvitsevat apua ja opastusta kannattavan liiketoiminnan pyörittämiseen. Nyt kannattaa napata puhelin käteen ja kysyä rohkeasti neuvoa – meillä on osaamista ja ideoita, miten tarjoamaa voidaan kehittää muuttuneeseen tilanteeseen sopivaksi ja miten kannattavuutta voidaan parantaa, vaikeassakin tilanteessa.

Vaikeina aikoina ravintolat tarvitsevat apua ja opastusta kannattavan liiketoiminnan pyörittämiseen.

Samalla meillä on näkemystä siitä, miten tulevaan kannattaa varautua. On selvää, että ravintola-alallakin osa muutoksesta jää pysyväksi. Tarvitaan siis pitempiaikaista suunnittelua ja liiketoiminnan mukauttamista tulevaan kysyntään.

Suunnitellaan tulevaisuutta yhdessä.

Jaa

Kirjoittajan kuva
Kirjoittanut

Kim Westerling

Kim Westerling on Atria Food Servicen myyntijohtaja. Hän arvostaa suuresti sitä, että saa työskennellä suomalaisen, maailman puhtaimman ruoan parissa. Kim on tullut Atrialle ravintola-alalta, ja haluaa kehittää osaamistaan erityisesti ruokaketjun alkupään tuntemisessa. Samalla 25 vuoden kokemus horeca-alalta on suuri vahvuus asiakastyössä. Töissä Kimin saa hyvälle tuulelle atrialaiset innostuneet kollegat, siviilissä perhe ja oman lapsen touhut. Kotosalla Kim kokkailee usein ja kokeilee paljon uutta, kevyellä otteella. Mutta parasta kuitenkin on meri ja hänet löytääkin kesäisin perheensä kanssa ulkosaaristosta.

Lue kirjoittajan muita blogeja