Mall of Tripla on ruokamaailman suunnannäyttäjä
Pasilan – tai koko Helsingin – uudesta sydämestä Triplasta puhutaan ylisanoin: Pohjoismaiden suurin ostoskeskus, Suomen suurin ravintolakeskittymä, täysin uudenlaisia konsepteja. Samppanjabaari ruokakaupassa ja elävän tulen ympärille rakennettu menu innostavat uuden ajan kuluttajia.
K-kauppias Petri Miettinen pyörittää kauppakeskuksessa kahta kauppaa, katutason 24/7 K-Marketia ja alakerran K-Supermarket Triplaa.
– Asema-aukion K-Marketissa meillä on Suomen pienin keskiostos, mutta maan kolmanneksi eniten asiakkaita. Olemme onnistuneet siinä, että kauppa on nopea, Miettinen kertoo.
K-Marketissa ilmenee Triplalle tyypillinen positiivinen ongelma: asiakkaita on enemmän kuin odotettiin. Esimerkiksi perjantaiaamuna K-Marketissa asioi parissa tunnissa keskikokoisen K-Marketin koko päivän asiakasmäärä.
Tulevaisuuden ideat USA:sta
Miettinen on vaimonsa Minnan kanssa ruokakauppojen harrastaja. Etenkin matkoilla pariskunta tarkistaa aina ruokakaupat, ja kun he saivat Triplan kauppapaikan, he kiersivät jenkeissä 36 ruokakauppaa.
Yhdysvalloissa hahmottui, miten tuodaan megatrendit kauppaan. Kauppias kertoo tiimin pohtineen paljon etenkin lihan roolia.
– Päätimme, että pakkaamme lihaa isosti itse. Sille on varattu vain 1,25 metrin pätkä palvelutiskistä. Tarjoamme pelkkää kotimaista lihaa. Se on ehdoton päätös, että ulkomaista nautaa, possua tai siipikarjaa ei ole lainkaan. Erikoistapauksissa joustamme, esimerkiksi vasikka tai kani on rajatapaus.
Tarjoamme pelkkää kotimaista lihaa. Se on ehdoton päätös, että ulkomaista nautaa, possua tai siipikarjaa ei ole lainkaan.
Näin kauppias pitää lihan ja kalan linjassa: kalatiski on MSC-sertifioitu. Kaikessa säilyy sama tavoite.
– Triplassa on tiedostava asiakaskunta, joten tekemistemme on oltava samansuuntaista, Miettinen toteaa.
Kolme elementtiä erottaa muista
K-Supermarket Triplassa asiakkaan ottaa vastaan näyttävä yrttiseinä, jossa kasvavat yrtit oman keittiön tarpeisiin. Kaupan toinen erikoisuus on Bölen hella, joka muotoutui “konsulenttitiskistä” samppanjabaariksi, jossa voi nautiskella yhteisöllisessä pöydässä. Taustalla on ruokakaupan mittakaavassa poikkeuksellisen iso keittiö, jossa valmistuvat myös Jyrki Sukulan konsultoiman valmisruokakonseptin mukaiset annokset.
Kauppias on panostanut paljon pakkaamiseen. Annosten pakkaaminen suojakaasuun on uutta kauppaympäristössä, ja kun samaan aikaan toiveena ovat uusiutuvat pakkausmateriaalit, haasteita on riittänyt.
K-kauppias on tyytyväinen siihen, että ei kilpaile samalla keinolla kuin lähinaapuri Prisma, joka toi paikan päällä tehdyn sushin kauppaympäristöön. Prisma laajentaa ruokamaailmaa myös artesaanipizzoihin. Molemmissa ruokakaupoissa ruokaa voi nauttia paikan päällä, mutta vain K-kauppiaalla on samppanjabaari – hyppy arjen yläpuolelle kesken kauppareissun!
Vain K-kauppiaalla on samppanjabaari – hyppy arjen yläpuolelle kesken kauppareissun!
Kolmantena Miettinen nostaa esiin panimo-osaston, joka viimeistelee ostoselämyksen kierroksen lopussa. Brew-Catsin konsultoimassa olutvalikoimassa ovat hyvin edustettuina paikalliset pienpanimo-oluet sekä alkoholittomat ja matala-alkoholiset oluet. Alkoholiton olut on kauppiaan oma suosikki.
Kilpailu jalostaa
Se, että Triplassa avasi viisi ruokakauppaa yhtä aikaa, on pakottanut kaikki toimijat terävöittämään omaa tekemistään ja erilaistumaan. Miettinen ei pelkää kilpailua.
– Tarjonta lisää kysyntää: Mitä enemmän Prismalla on asiakkaita, sitä enemmän meillekin tulee asiakkaita. Kilpailu kirittää - ihan ok ei ole ok, pitää tehdä paremmin kuin kaveri.
Kilpailu kirittää - ihan ok ei ole ok, pitää tehdä paremmin kuin kaveri.
Kauppias uskoo, että Triplan edistyksellinen asiakaskunta vaatii edelläkävijyyttä muovin välttämisessä, ja on nähnyt paljon vaivaa löytääkseen muovia korvaavia ratkaisuja. Puolen vuoden väännön jälkeen saatiin nimikoitu Rinki-kierrätysmateriaalista tehty kassi. Kestokassi taas on omaa mallistoa, Globe Hopen Triplan työmaapressujen taitteista valmistama.
Triplan kauppakeskus sai lentävän lähdön: avajaisissa kävi puoli miljoonaa ihmistä ja viiden miljoonan kävijän raja rikkoutui alle kahdessa kuukaudessa. Miettinen ennakoi näiden tietojen valossa jopa 60 miljoonaa vuosikävijää. Kauppapaikan vaikutusalue on iso - Triplaan tullaan ruokaostoksille keskustasta asti.
Potentiaalia siis on, mutta myös haasteita riittää. Iso osa kulkee Triplan läpi julkisilla, ja harva meistä lähtee junaan kahden ruokakassin kanssa. Se on ruokakaupalle haaste.
– Kauppa elää viikon aikana usealle erilaiselle kuluttajakunnalle. Arkisin myymme lounasruokaa, töistä palaavalle nopeaa ruokaa, ja viikonloppuna meillä käy ison kassin ostajia. Verkkokauppa on arkisin tärkeä, toimitamme ostoksia koko Helsinginniemelle.
Kauppa elää viikon aikana usealle erilaiselle kuluttajakunnalle. Arkisin myymme lounasruokaa, töistä palaavalle nopeaa ruokaa, ja viikonloppuna meillä käy ison kassin ostajia.
Triplassa nautiskellaan
Triplassa tarjoaa ravintolapalveluita liki 70 toimijaa, yhtenä niistä pääkaupunkiseudun suurin ravintolatoimija HOK-Elanto. HOK-Elannon tavoitteena on aina luoda uniikki ravintola kyseessä olevaan tilaan ja hetkeen. Ryhmäpäällikkö Henni Paajanen kuvaileekin Fredde’siä ja Urban Rabbitia vahvasti Triplaan ja Pasilaan tehdyksi kaksikoksi. Lisäksi kauppakeskukseen tuli Oluthuone Ratamo.
– Triplan olemusta leimaavat liike ja kiire, joiden keskellä halutaan hengähtää hetki. Fredde’s ja Urban Rabbit ovat hyvän mielen luotettavia ravintoloita, jotka tarjoavat paikan hengähtää, mieleenpainuvia kokemuksia ja rauhallisia hetkiä hyvän juoman ja ruoan äärellä, Paajanen kuvailee.
Fredde’s ja Urban Rabbit ovat hyvän mielen luotettavia ravintoloita, jotka tarjoavat paikan hengähtää, mieleenpainuvia kokemuksia ja rauhallisia hetkiä hyvän juoman ja ruoan äärellä.
Paikallisuus on ravintoloiden ytimessä: Fredde’sin nimi tulee Fredrikantorista, joka viittaa Pasilan vanhaan nimeen, Fredriksbergiin. HOK-Elannolle oli tärkeää saada liikepaikat, joista on yhteys ulkoilmaan.
– Meillä on myös kivijalkasisäänkäynnit ja ulkoterassit – Pasilakin löytää meidät! Fredde’s on puhtaasti ruokaravintola kaikille, jotka ovat läpikulkumatkalla Triplassa: menossa Hartwall-areenalle, junalle tai töihin tai asuvat alueella. Tammikuussa avautunut hotelli toi meille paljon uutta asiakaskuntaa, ja toimimme käsi kädessä, hotellivieras voi esimerkiksi nauttia meillä huoneen laskuun.
Läpikulkumatkan drinkkibaariksi Paajanen suosittelee leikittelevää gastrobar Urban Rabbitia, joka jakaa keittiön Fredde’sin kanssa. Juomalista on täynnä kaniteemaisia cocktaileja, mocktaileja, yllätyksiä ja voimakkaita makuja.
Laajan ravintolamaailman keskellä pärjääminen kysyy erikoistumista. Triplan tarjonnasta erottuu vain muutama lautasannoksia tarjoileva ravintola. HOK-Elanto tarjoaa juuri sitä parempaa ruoka- ja juomatuotetta.
– Meillä on lautastarjoilu ja laajat aukioloajat. Ei fine diningia vaan casualia, tyylikästä ja kiinnostavaa. Kaikki lähti tarpeesta, kauppakeskuksen näkemyksistä ja yhteistyöstä SOK:n kanssa, Paajanen kuvailee.
Kaikki lähti tarpeesta, kauppakeskuksen näkemyksistä ja yhteistyöstä SOK:n kanssa.
Fredde’s on liekeissä
Henni Paajasen puheessa toistuu henkilökunta, joka on liekeissä. Se ei ole pelkkää sanahelinää.
– Fredde’sin etuoikeus on kauppakeskuksen ainoa elävä tuli. Se on tärkeä meille, ja haluamme, että on se on mahdollisimman näkyvä osa tekemistä. Meillä on hiiligrillissä elävä tuli ja napolilainen pizzauunimme lämmitetään koivuhaloilla.
Pizzauunin kiviarina pyörii, joten koivuhalkoa pitää heittää uuniin koko ajan. Artesaanipizzojen taikina räätälöitiin juuri tätä uunia varten.
– Lähes kaikki ruoka kulkee tulen kautta, arviolta puolet on pizzaa ja puolet grilliruokaa. Elävä tuli on kaikkien aistien juttu: se tuntuu, tuoksuu ja maistuu kaikessa.
Elävä tuli on kaikkien aistien juttu: se tuntuu, tuoksuu ja maistuu kaikessa.
Paajanen arvioi koko kauppakeskuksen ravintoloiden puhaltavan yhteen hiileen. Lähes 70 ravintolan joukossa on lukuisia etnisiä ravintoloita, upeita kahviloita ja Musiikkimuseo Famen ja Makumuseo Flavoriumin kaltaisia erikoisuuksia. Kauppakeskuksen ravintoloihin on jopa jonotettu viikonloppuisin.
Teksti: Mariaana Nelimarkka
Kuvat: Eero Kokko
Lue myös:
Ilmastotietoiset asiakkaat patistavat kaupat ja ravintolat sanoista tekoihin