Liikkuva ruoka on tulevaisuutta

08.10.2020
Ravintolat

Compass Groupin käynnistämä kotiruoan myynti ja kiertävä ruokarekka saivat innostuneen vastaanoton etätöihin siirtyneiltä asiakkailta. Poikkeusoloissa kehitetyt liikkuvan ruoan palvelut ennakoivat food service -alan tulevaisuutta.

Ruokapalvelu- ja ravintolasektoria suuresti koskettaneen koronapandemian alkaessa ei Compass Groupilla jääty aikailemaan, vaan päätettiin kehittää uutena palvelukonseptina kotiruoan nouto- ja toimitusmyyntiä etätöihin siirtyneille asiakkaille.

– Olemme alan markkinajohtaja Suomessa, joten velvollisuutemme on palvella asiakkaita myös poikkeustilanteessa. Halusimme varmistaa, että terveellistä ruokaa on siellä, missä sitä pitää olla, kertoo Compass Group Suomen kaupallinen johtaja Mariela Nortama.

Amica-kotiruokakonseptia lähdettiin rakentamaan nopealla aikataululla ja kokeiluluontoisesti heti koronatilanteen alkaessa. Aterioita myytiin jäähdytettynä yhden hengen annoksina sekä perhepakkauksina.

Amica-kotiruokakonseptia lähdettiin rakentamaan nopealla aikataululla ja kokeiluluontoisesti heti koronatilanteen alkaessa.

Päivittäin vaihtuvalla ruokalistalla oli koko perheelle maistuvia kotiruokia, kuten keittoja ja laatikoita, sekä perinteisiä kestosuosikkeja, kuten lihapyöryköitä ja karjalanpaistia.

Lähtökohtana oli räätälöidä palvelua erilaisille asiakasryhmille, jotta ruoan ostaminen olisi helppoa ja turvallista niin etätöissä oleville kuin myös riskiryhmiin kuuluville asiakkaille.

Lähtökohtana oli räätälöidä palvelua erilaisille asiakasryhmille, jotta ruoan ostaminen olisi helppoa ja turvallista niin etätöissä oleville kuin myös riskiryhmiin kuuluville asiakkaille. 

– Vaihtoehtoina oli ruuan noutomahdollisuus auki olevista henkilöstöravintoloistamme, ennakkotilaukseen perustava kotiintoimitus sekä uutuutena kiertävä Amica-ruokarekka, josta ruokaa voi ostaa kätevästi lähellä kotia, kertoo Nortama.

Mariela Nortama pääsi itsekin testaamaan etätyössä Amican-kotiruoan toimituspalvelua. – Valmis terveellinen kotiruoka pelasti päivän ja lapsetkin olivat tyytyväisiä, hän toteaa.

Ruokarekka saavutti suuren suosion

Helsingissä pilotoinnin hengessä käynnistetty ruoka-auto sai asiakkailta innostuneen vastaanoton ja monet taloyhtiöt ilmoittautuivat saman tien asiakkaiksi.

– Alkuun haasteena oli löytää parhaiten palveleva reitti, sillä saimme paljon pyyntöjä toimitusalueesta. Kokeilujen kautta onnistuimme ja monet asiakkaat esittivät toiveita palvelun jatkamisesta koronatilanteen jälkeenkin, kertoo Nortama hymyillen.

Vauhdilla käynnistettyjä liikkuvan ruoan palveluita on tarkoitus tuotteistaa tulevaisuutta varten, jotta toimintaa voitaisiin laajentaa myös muualle Suomeen. Lisäksi digitaalisia palveluita, kuten ruuan tilaus- ja toimitusprosessia, halutaan kehittää, sillä myös niiden toimivuudesta saatiin koronan aikana hyvää kokemusta.

Vauhdilla käynnistettyjä liikkuvan ruoan palveluita on tarkoitus tuotteistaa tulevaisuutta varten, jotta toimintaa voitaisiin laajentaa myös muualle Suomeen. 

– Tarvitsemme kuluttajamaailmaan sopivia ja käteviä digitaalisia ratkaisuja. Tekemämme tutkimuksen mukaan kuluttajien tulevaisuuden tarpeissa nousevat esille laadukkaan ruoan lisäksi palvelujen saatavuus, sujuvuus ja helppous, Nortama kertoo.

Kuluttajien tulevaisuuden tarpeissa nousevat esille laadukkaan ruoan lisäksi palvelujen saatavuus, sujuvuus ja helppous. 

Muutos on jatkuvaa

Globaalissa kriisissä osaava henkilöstö ja luotettavat yhteistyökumppani ovat olleet keskeisessä roolissa Compass Groupin ruokapalvelun jatkuvuuden turvaamisessa.

– Myös normaalitilanteissa lihan puhtaus, jäljitettävyys ja tuoreus ovat meille ykkösasioita, sillä laadukkaat ja kestävästi tuotetut raaka-aineet ovat ruoanvalmistuksemme perusta, toteaa Nortama.

Food service -ala on jatkuvassa muutoksessa, mutta kriisi vauhditti uudistusta. Tulevaisuuteen on katsottu innokkaasti, luottavaisin mielin ja uutta innovoiden.

– Yhdessä syöminen on jatkossakin tärkeä kokemus, mutta se muuttaa muotoaan lisääntyvän etätyön myötä. Tulevaisuuden ruokapalveluissa tarvitaan siksi räätälöintiä ja digitaalisten alustojen sekä liikkuvan ruoan palvelujen kehittämistä, Nortama toteaa.

Yhdessä syöminen on jatkossakin tärkeä kokemus, mutta se muuttaa muotoaan lisääntyvän etätyön myötä.

– On etuoikeus olla vaikuttamassa siihen, mitä ja miten suomalaiset syövät. Kuuntelemme tarkalla korvalla, mitä yhteiskunnassa tapahtuu ja mitä nykypäivän asiakkaat arvostavat. Haluamme jatkossakin olla vastuullisia ja huolehtia ruokapalvelujen saatavuudesta kaikissa tilanteessa, hän summaa.

Teksti: Virpi Kulomaa
Kuvat: Eero Kokko

Lue myös: 
Kolumni: Kekseliäisyyttä vaaditaan - ja sitä löytyy
Atria yhteistyöhön Food Campin kanssa

Jaa