Kolumni: Kääritäänpä hihat

29.1.2020

Kummallista! Fiksujen suomalaisten käymässä ilmastokeskustelussa lihan syönnin vähentäminen nähdään keskeisenä ilmastotekona. Osin ylikierroksillakin käyvässä keskustelussa on syytä erottaa oleellinen epäolennaisesta.

Keskivertosuomalaisen hiilijalanjäljestä alle kuusi prosenttia on kohdistettavissa punaisen lihan kulutukseen. Maailman ilmatieteen järjestön pääsihteeri, professori Petteri Taalas, peräänkuuluttaa mittasuhteiden ymmärtämistä ja oikeisiin asioihin puuttumista ilmastoasioissa.

Ilmastonmuutos on aikamme suurin haaste eikä sitä tietenkään voi eikä saa väheksyä. Atrian haasteellisena tavoitteena on saavuttaa hiilineutraali ruokaketju ja työskentely sen eteen on jo hyvässä vauhdissa.

Atrian haasteellisena tavoitteena on saavuttaa hiilineutraali ruokaketju ja työskentely sen eteen on jo hyvässä vauhdissa.

Esimerkiksi atrialainen nautarehu on täysin soijatonta ja Perhetilojen lihasikojen ruokinnan muuttaminen soijattomaksi on vähentänyt hiilipäästöjä 32 prosenttia. Ylpeänä voi myös todeta, että Atrian kanan hiilijalanjälki on yli 40 prosenttia pienempi kuin tuontikanan. Atrian aurinko, joka on Suomen suurin yksittäinen aurinkosähköpuisto, valmistui reilu vuosi sitten ja se tuottaa osan Nurmon tuotantolaitoksen sähköenergiasta.

Paljon on jo tehty mutta työ tärkeän asian suhteen jatkuu. Myös asiakkaitamme kiinnostavat hankkeet, jotka pienentävät ruokaketjun hiilijalanjälkeä.

Vastuullisuusasioita arvostava asiakas voi tehdä varmoja valintoja hyödyntämällä Atrian tarjontaa – näissäkin asioissa olemme kiistatta alamme edelläkävijöitä.

Yhteiskunnassa vellova tunneperäinen ilmastokeskustelu johtuu osin siitä, että kuulemme paljon erilaisia viestejä monista kanavista ja erilaisilta tahoilta. Kuitenkin on muistettava, että merkittävin ympäristöteko, jonka kuluttaja voi ruokavalinnoillaan tehdä, on suosia oman maan tuotantoa.

Merkittävin ympäristöteko, jonka kuluttaja voi ruokavalinnoillaan tehdä, on suosia oman maan tuotantoa.

Suomalaisen lihantuotannon ympäristövaikutukset ovat paikallisia. Me kannamme niistä vastuumme emmekä ulkoista niitä maihin, joissa ympäristövaikutuksista huolehtimiseen ei välttämättä ole sellaisia resursseja tai lainsäädännöllistä ohjausta kuin Suomessa.

Heitänkin tässä lopuksi meille kaikille haasteen – kääritäänpä hihat ja panostetaan yhdessä ja erikseen ympäristöasioita koskevaan viestintään. Viestintään, johon kuluttaja voi luottaa ja jonka perusteella hän voi varmasti hyvällä omalla tunnolla tehdä ympäristömme kannalta parhaita valintoja.

Antti Paavilainen

Atria Suomi, johtaja, myynti

Lue myös:

Atrialaisen lihantuotannon hiilijalanjälki merkittävästi kansainvälistä tasoa alhaisempi

Jaa

Takaisin uutishuoneeseen