Vahingossa vastuullisuuden lähettiläiksi

02.10.2019
Kauppa

Tikkalan veljekset Teemu ja Ilari saivat elämänsä mahdollisuuden: avata täysin uusi K-Supermarket syyskuussa 2018 valmistuneeseen kauppakeskus Rediin Helsingin Kalasatamassa. Ensimmäinen vuosi on ollut opintomatka vastuullisen ruokakaupan ytimeen.

Tikkalan veljesten uuden ajan kaupasta on tullut vuoden aikana uudenaikaisempi kuin kauppiasveljekset olisivat uskoneetkaan. Kallion, Sörnäisten, Vallilan ja Kalasataman asukkaat ottivat kaupan hyvin vastaan, ja Suomen vihrein asiakaskunta näytti nopeasti, mitä tällä alueella syödään.

Vegaanituotteiden myynti on yllättänyt kauppiaat kerta toisensa jälkeen.

– Väitän, että tämä on voimakkaimmin vastuullisuutta vaativa asuinalue Suomessa, kauppias Teemu Tikkala toteaa.

"Tämä on voimakkaimmin vastuullisuutta vaativa asuinalue Suomessa."

Myös ikäjakaumaltaan asiakaskunta on poikkeuksellinen. Tärkein kohderyhmä ovat nuoret aikuiset: asiakaskäynneiltään suurin ryhmä ovat 25–34 -vuotiaat. Seuraavana Plussa-datan perusteella ovat 35–44 -vuotiaat. 

Kauppiaat ovat reagoineet nuoren asiakaskunnan tarpeisiin.

– Meille oli alusta asti tärkeää luoda vastuullinen valikoima, ja kiersimme ennen avausta esimerkiksi paljon tiloilla ja tutustuimme lihantuottajiin. Asiakaskunnan käytös kuitenkin sanelee tekemistämme ja haastaa perinteisen tekemisen, Tikkala toteaa.

– Isolle lihatiskille ei ole täällä kysyntää. Yritimme alussa tuoda kokonaisia ruhoja suoraan tilalta, mutta huomasimme, että ne jäävät käsiin. Kun oli pari kertaa joutunut laittamaan puolikkaan ruhon biojätteeseen, se oli pakko uskoa. Iso lihahävikki ei ole vastuullista! Oli kova paikka, kun rasvattu kone ei toiminutkaan, Teemu Tikkala kuvailee.

Lihatiski onkin supistunut loppuviikosta täytettäväksi osioksi samaan aikaan kun vegaanien suosimat pitkät hyllyt täyttyvät ja tyhjenevät nopeaan tahtiin. Vegaanipihvien myynti voi olla Redissä jopa 30-kertainen verrattuna muihin K-Supermarketteihin.

Vegaanipihvien myynti voi olla Redissä jopa 30-kertainen verrattuna muihin K-Supermarketteihin.

– Parhaimmillaan yksi kauramaitobrändi myy meillä yksinään enemmän kuin kaikki muut maidot yhteensä, jos siis lasketaan erilaiset lehmänmaidot ja muut kauramaidotkin yhteen, Ilari Tikkala kertoo.

Vastuullisuudelle on tilausta

Kauppiasveljekset Teemu ja Ilari Tikkala sanovat kuin yhdestä suusta, että vastuullisuudelle on nyt kysyntää.

– Vastuullisuuteen liittyvää viestintää kaivataan lisää. Hyviä muuveja ovat muun muassa Atrian entistä kevyempi jauhelihapakkaus ja siirtyminen mustasta muovista pois.

"Vastuullisuuteen liittyvää viestintää kaivataan lisää. Hyviä muuveja ovat muun muassa Atrian entistä kevyempi jauhelihapakkaus ja siirtyminen mustasta muovista pois."

Viestinnällistä tukea siis kaivataan. Toisaalta myös myynnin käytännöissä olisi huomioitava erilaiset kauppapaikat.

– Meillä ei ole perusvolyymiä: meiltä ei haeta isoja pakkauksia jauhelihaa edullisella hinnalla, vaan etsitään erikoisempia tuotteita. Myyntierien pitää olla sopivan kokoisia, Teemu Tikkala huomauttaa.

Lihan kanssa kauppiaat joutuvat tasapainottelemaan, hevissä taas on löytynyt kysynnän ja tarjonnan balanssi. Erityisen houkuttelevan siitä tekee maatilatorimainen kalustus ja muunneltava kylmähyllystö.

Erikoisuuksien halu on erityisen kova juomissa.

– Meiltä ei haeta salkkkuoluita, siksi valikoiman laajuus ja uutuuksien hyvä saatavuus on tärkeää. Paikallisuus näkyy vahvana, ja meillä onkin kaikki mahdollinen pääkaupunkiseudulta tarjolla, veljekset leveilevät.

Ei ilotulitteille

Uuden kauppapaikan kiinnostavuuden ansiosta monet Tikkalan veljesten avaukset on otettu hyvin vastaan.

– Rediin sanana tartutaan hyvin. Näin kävi joulun alla ilotulite-casessa. Oli täydellinen aika lopettaa ilotulitteiden myynti: se on vanhanaikaista, saastuttaa ja pelottaa koiria, Teemu Tikkala muistelee.

Viesti K-Supermarket Redin vastuullisesta ratkaisusta levisi kulovalkean tavoin: se tavoitti 400 000 ihmistä.

– Emme ole moraalinvartijoita, mutta haluamme olla tunnettuja vastuullisuudesta ja avoimuudesta; nuoret tykkäävät siitä. Se on markkinointia, mutta aidosti tärkeää ympäristövastuun näkökulmasta, Ilari Tikkala jatkaa.

Emme ole moraalinvartijoita, mutta haluamme olla tunnettuja vastuullisuudesta ja avoimuudesta. Se on markkinointia, mutta aidosti tärkeää ympäristövastuun näkökulmasta.

Kauppias tekee, mitä asiakas pyytää

Perinteinen ruokakauppa Redin erikoisliikkeiden kaverina vetää puoleensa asiakkaita laajalla skaalalla. Alun vaikeuksista koko kauppakeskuksen osalta puhuttiin paljon, mutta kauppiasveljekset ovat tyytyväisiä siihen, miten nopeasti liiketoiminta vilkastui. Alun 13 000 hengen viikkokävijämäärä on noussut jo 19 000:een.

– Keskiostos jää meillä hieman alle keskiarvon. Toisaalta viikonloput ja juhlapyhät ovat vilkkaita, mitä pidetään ruokakaupassa luottamuksen mittarina.

Asiakasvirta oli jo avaussyksynä hyvä, mutta asiakkaat ostivat eri asioita kuin kauppiaat odottivat.

– Kaikki meni odotetusti, mutta äärimmäisyyksiin. Tämä koskee erityisesti vegaanisuutta. Ajattelimme panostaa siihen, mutta emme tajunneet skaalaa. Se yllättää koko ajan!

Supermarket-kauppiailla on myös katutason pieni K-Market. Sillä on yksi hittituote: kahvikuppi. Ennätysmyynti keskellä työmaata sijaitsevassa kaupassa on 438 kuppia päivässä.

– Kahvikin on meillä vastuullista: Kaffa Roasteryn auditoima kahvi, jonka jauhamme itse paikan päällä. Kaffa on optimoinut papujen karkeuden ja uuttoajan, veljekset kertovat.

Kahvikin on meillä vastuullista: Kaffa Roasteryn auditoima kahvi, jonka jauhamme itse paikan päällä.

Bisnesmiehet korostavat joka käänteessä asiakaskunnan merkitystä.

– Olemme kauppiaita, teemme mitä asiakas pyytää. Kiva tätä on tehdä, tämä on sellaista toimintaa mitä haluammekin! Ja meidän etumme on ketteryydessä, pystymme vastaamaan kysyntään, some-taitureina tunnetut veljekset toteavat.

Teksti: Mariaana Nelimarkka
Kuvat: Eero Kokko

Lue myös: 

Ravintola sulautuu tavarataloon

Kun Tikkalan veljekset tekivät somessa Torpparinmäestä kuuluisan

Jaa