Suomalaista lihaa maailman mauiksi

16.7.2019
Kiina Markkinointi

Yleensä juhannusviikkoni on ollut paitsi työntäyteinen, myös täynnä pohdintaa siitä, mitä sitä juhannuksena oikein grillataan. Tänä vuonna oli toisin. Juhannusviikon maanantaina Finnair vei minut ja kollegani Chongqingiin ja alkoi ensimmäinen matkani Kiinaan.

Matkan aikana ruoka toki oli koko ajan mielessä - joko ihmettelin eteeni kannettuja annoksia tai pohdimme ihan työasioissa suomalaisen, ilman antibiootteja kasvatetun possun myyntiä ja markkinointia.

Kiinan myynnin sujumisesta ja suunnitelmista meiltä kysellään paljon ja niistä onkin virallisemmilla kanavilla kerrottu. Jätän sen osan sikseen ja kirjoitan teille enemmän siitä, miten minä koin Kiinan ja miltä maailman meno sieltä katsottuna näyttää.

Aivan ensimmäiseksi, jo matkalla kentältä kaupunkiin, yllätyin kaupungin vihreydestä. Missä vain oli tilaa, siinä kasvoi puu tai pensas. 

Toinen huomioni oli kaupungin kahdet kasvot. Mitä sinulle tulee ensimmäisenä Kiinasta mieleen? Meluisat, värikkäät markkinat ja torit vai tyylikkäät ostoskeskukset Food Market Herkun tasoisine tiskeineen? Minä ainakin myönnän odottaneeni enemmän ensimmäistä laatua, mutta paikan päällä näin näiden kahden maailman elävän aivan rinnakkain. Kadunkulman katukeittiöstä löytyi possun korvia ja muita meille eksoottisempia herkkuja moneen tapaan valmistettuina ja seuraavasta ovesta pääsitkin pujahtamaan sisälle (suomalaiset perusostaristandardit ylittävään) kauppakeskukseen.

Kadunkulman katukeittiöstä löytyi possun korvia ja muita meille eksoottisempia herkkuja moneen tapaan valmistettuna ja seuraavasta ovesta pääsitkin pujahtamaan sisälle hienoon kauppakeskukseen.

Tuontiruoka ja erilaiset premium-tuotteet olivat supermarketeissa näyttävästi esillä. Paikallista mustaa sikaa myytiin "enintään kolme päivää teurastuksesta" ja illalla etenkin musta sika -tuotteiden hyllyt olivat tästä johtuen suomalaisen silmin hyvin tyhjiä.

Ruuan jakelukanavat ovat myös huomattavasti moninaisemmat kuin meillä täällä pohjolan perukoilla. Verkkokaupoilla, ruoka"klubeilla" ja erilaisilla kotiinkuljetuspalveluilla on yhä kasvava rooli erityisesti hyvin toimeentulevien ihmisten ruokahankinnoissa. Yksikään ketju ei dominoi koko markkinaa, vaan jo kaupungin sisällä pirstaloituminen on huomattavaa.

Verkkokaupoilla, ruoka"klubeilla" ja erilaisilla kotiinkuljetuspalveluilla on yhä kasvava rooli erityisesti hyvin toimeentulevien kiinalaisten ruokahankinnoissa.

Ruokaturvallisuus nousi esiin monin eri tavoin. Ruokakaupassa on esillä työntekijöiden terveystodistukset, pakkauksissa kerrotaan yksityiskohtaisesti tuotteiden läpäisemistä tarkastuksista ja markkinoinnissa turvallisuus ja terveellisyys tulevat usein esiin.

Meille suomalaisille ruokaturvallisuus on niin itsestään selvää, että välillä aiheeseen liittyvä todistelu tuntui jopa yliampuvalta. Tässä on kuitenkin se sauma, mistä suomalaiselle lihalle löytyy mahdollisuuksia.

Meille suomalaisille ruokaturvallisuus on niin itsestään selvää, että välillä aiheeseen liittyvä todistelu tuntui jopa yliampuvalta. 

Ja sitten ne ravintolat ja nauttimani annokset. Olen pitänyt itseäni kaikkiruokaisena enkä tälläkään kertaa muuttanut tapojani. Naudan pötsi, sian aortta, tofu, spareribsit, musta kana -keitto ja katkarapupallerot tuli maisteltua ja pääosin hyvällä ruokahalulla. Mutta. Kahteen otteeseen nautittu suomalainen possun kylki ja niska oli tietysti kaikista maukkainta - oli ilo kokeilla näitä tuttuja raaka-aineitamme aivan uudella tavalla valmistettuna!

Naudan pötsi, sian aortta, tofu, spareribsit, musta kana -keitto ja katkarapupallerot tuli maisteltua ja pääosin hyvällä ruokahalulla.

Juhannukseksi palasimme Suomeen. Grilliherkkujen ääressä iloitsin tutuista mauista mutta myös kaikesta kokemastani. Ymmärrän entistä paremmin paikkamme ja potentiaalimme noilla valtavilla, vauhdikkaasti kehittyvillä markkinoilla.

Jaa

Kirjoittajan kuva
Kirjoittanut

Hanna Holtinkoski

Hanna Holtinkoski työskenteli markkinointipäällikkönä Atrian viennissä.

Lue kirjoittajan muita blogeja