Selfiessä: Yhteinen vastuu maistuu hyvältä

04.12.2019

Asiakkaat odottavat vastuullisia valintoja, joihin ravintolat ja kauppa mielihyvin vastaavat. Asiakas arvostaa, jos joku muu ottaa ilmastoaskeleen jo ennalta – ruokalistalla tai hyllyssä.

Tätä kysyimme:

1. Millaisia arjen ilmastotekoja teet kotona?

2. Miten ilmastotietoisuus näkyy asiakkaittenne valinnoissa?

MikaelKyyhkynen_verkkoon.jpg

Ravintolatoimen päällikkö Mikael Kyyhkynen
Graniittiravintolat Oy
Ravintolakolmio-konserni Helsinki

1. Valitsen aina kotimaisen lihan, koska tiedän sen alkuperän ja luotan siihen, että alkuperätiedon varassa Suomessa tehdään isojakin tekoja ilmaston hyväksi. Kotimainen on meille turvallisin valinta, koska lapsellamme on allergioita. Monen valmisteen käyttö on hankalaa, koska melkein kaikessa on soijaproteiinia. Broilerin liha on meille paras ja selkein.

2. Ilmastotietoisuus näkyy hyvin voimakkaasti. Paasin Kongressikeskuksen ravintolatoiminnoissa isoilta asiakkailta tulee jopa kansallisen tason speksit siitä, mitä he haluavat suosia tarjoilussaan. Kasvisruokaa tarjotaan aina lihan tai kalan rinnalla, kokouksissa halutaan käyttää hanavettä pulloveden sijaan, ja ”lähellä” tuotettu tarkoittaa nykyään kotimaista.

Ravintolakolmio-konserni toimii Helsingissä yhteensä 14 ravintolan ja 250 ammattilaisen voimin. Graniittiravintolat Oy on 40-vuotiaan perheyrityksen suurin yksikkö, jonka tuorein tulokas Meripaviljonki on ainutlaatuinen, kelluva ravintola Hakaniemessä Eläintarhanlahdella.

HenryHakkinen_verkkoon.jpg

Keittiömestari Henry Häkkinen
Hotelli Korpilampi, Espoo

1. Suomalainen maaseutu on hyvin lähellä sydäntäni ja suosin arjen valinnoissa kotimaista mahdollisimman paljon. Helsingissä kuollaan nälkään, ellei ruokaa maalla kasvateta. Suomessa koko lihantuotantoketju on niin hyvin säädelty, että meillä tiedetään, mitä ollaan tekemässä. Suomi on ihan kärkimaita, kun puhutaan maatalouden hiilijalanjäljen vähentämisestä.

2. Kun myyntipalveluumme otetaan yhteyttä, on selvää, että tarjolla on ainakin toisena lämpimänä ruokana kasvis tai kala. Asiakkaat haluavat tarkasti tietää tuotteiden alkuperän niin kuin minäkin. Asiakkaat ovat myös valmiita maksamaan kotimaisuudesta tai ympäristöystävällisyydestä. Kun asiakkaan toive toteutetaan, on tarjottu ruoka jo siinä vaiheessa ilmastoystävällisempää.

Legendaarinen kokous- ja vapaa-ajan Hotelli Korpilampi sijaitsee Espoossa luonnonkauniin lammen rannalla. Hotellin saama Green Key -kestävän matkailun sertifikaatti ulottuu aina ruokapöytiin asti. Hyvää ruokaa kun saa aina lisää, eikä sitä kannata jättää.

OlliPehkonen_verkkoon.jpg

Kauppias Olli Pehkonen
Kauppahuone Pehkonen Oy
K-Citymarket Seinäjoki, Päivölä

1. Mitä lähempänä tuotettua ruoka on, sen parempi. Perheemme elää sesongeissa ja ostoslistat tehdään sen mukaan. Näin saamme laadukasta ruokaa edullisesti. Ostamme sen, minkä tarvitsemme. Kannustamme lapsia maistamaan kaikkea, mutta ottamaan lautaselle vain sen, mitä jaksaa syödä. Meillä syödään myös aistinvaraisesti hyväksi todettu ruoka, vaikka päiväys olisi mennyt.

2. Suosimme lähiruokaa ja Suomessa tuotettuja elintarvikkeita. Teemme yhteistyötä kymmenien lähituottajien kanssa, jotka tuovat päivittäin tai viikoittain tuotteitaan meille myyntiin. Se on kaikkien etu. Elämme sesongeissa mukana, joten saamme laadukkaita ja edullisia tuotteita kuluttajille. Vähennämme hävikkiä oikeilla tilausmäärillä ja reagoimalla hintaan, jos tuote uhkaa jäädä hyllyyn. Lopun ruoan lahjoitamme hyväntekeväisyyteen.

K-Citymarket Seinäjoki Päivölä sijaitsee Seinäjoen keskustan vieressä, Kuortane-Jyväskylä -tien varressa. Kaupassa on panostettu erityisesti siihen, että valikoima palvelee juuri paikallisten asiakkaiden toiveita. Päivölä valittiiin vuoden vuoden 2016 parhaaksi K-Citymarketiksi erityisesti asiakaspalveluhenkisyytensä takia.

Lue myös: 
Selfiessä: Pieniä isoja tekoja

Jaa

Takaisin uutishuoneeseen