Niin tuottajamme vastaavat kuin kuluttajat ”huutavat”

15.2.2018

Maailman puhtaimman sianlihan tuottajamme ovat erittäin kiinnostuneita siitä, millaisia tuotteita suomalaiset tai kansainväliset kuluttajat haluavat ruokalautasilleen. He ovat myös erittäin sitoutuneita Atriaan, mutta myös siihen, että haluavat tuottaa sellaista lihaa, jota kuluttajat haluavat.

Entistä useammin alkutuotannon henkilökunnan ja tuottajien väliset keskustelut koskevat koko elintarvikeketjua ja sitä, mitä kuluttaja oikeasti haluaa lautaselleen. Tuottajamme ovat hyvin valveutuneita. He tietävät myös sen, että koko ketju menestyy vain, jos pystymme tarjoamaan suomalaisille ja kansainvälisille kuluttajille niitä tuotteita, joista he ovat valmiita maksamaan markkinahintaa enemmän. Osasta tuottajistamme kuoriutuu keskusteluissamme myös ruokaviennin, markkinoinnin, tuotekehittämisen ja tuotteistamisen ammattilaisia. Myös tämä kertoo, kuinka syvästi he ovat sitoutuneet niin yritykseemme kuin suomalaisen ruoan tuottamiseen.

Suomessa tehdään ruokaan liittyviä kuluttajatutkimuksia vuosittain valtaisa määrä. Näillä tuotekehittäjämme, markkinoijamme, pakkauskehittäjät ja monet muut pyrkivät luomaan kuluttajan mieltymyksiä vastaavia tuotteita. Entistä useammin lisäarvoa tuotteisiin haetaan alkutuotannosta ja tilalla tapahtuvista asioista.

Entistä useammin lisäarvoa tuotteisiin haetaan alkutuotannosta ja tilalla tapahtuvista asioista.

Viisi vuotta sitten, vuonna 2013, toimme osaan tuotteistamme tilajäljitettävyyden, ihan kuluttajapakkauksiin asti. Selkeän seuraavan askeleen otimme 2017, jolloin kerroimme, että helmikuusta 2018 lähtien kaikki Atria Perhetilan tuotteet tulevat olemaan todistetusti antibioottivapaata. Nyt tätä kirjoittaessani voin todeta, että antibioottivapaat, tilajäljitettävät tuotteet ovat laajasti kaupoissa ja kesää kohden tuotteiden määrä ja volyymi kasvaa.

Täytyy sanoa, että hyvältä tuntuu –  ennen kaikkea kaikkien tuottajiemme puolesta. Se, että paketissa on tilan nimi ja tuote on antibioottivapaa, vaatii koko ketjultamme merkittävän määrän ylimääräistä työtä. Helppoa tämä ei ole, mutta meitä lohduttaa se, että kaikissa muissa maissa samanlaisen tuotteen aikaansaaminen on monikertaisesti vaikeampaa.

Se, että paketissa on tilan nimi ja tuote on antibioottivapaa, vaatii koko ketjultamme merkittävän määrän ylimääräistä työtä.

Niin ne kuluttajatutkimukset. Niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa oman maan sianlihan arvostus on nouseva trendi. Myös antibioottien käyttö huolettaa ja lihan syvemmän alkuperän merkitys korostuu. Taustalla vaikuttaa myös eläimelle pahan ja ihmiselle hyvän soijan käyttö. Sianliha, jossa soijaa ei ole käytetty, olisi monen kuluttajan mielestä hieno asia.

Tämähän meille sopii. Perhetilamme tuottavat possunsa tällä hetkellä täysin ilman soijaa.

Suomalaiselle kuluttajalle onkin nyt kaupoissa tarjolla sellaista possua, joka vastaa kaikkiin keskeisiin kuluttajakyselyiden vaatimuksiin. Se on suomalaista, tilamerkittyä, antibioottivapaa ja Atria Perhetiloilla myös soijattomasti kasvanut. Nyt on enää sen aika, että kuluttajatutkimukset realisoituvat kaupan hyllyjen välissä todeksi ja saamme tuottajillemme aikaan sen lisäarvon, mikä heille kuuluu. Erinomainen tuppaa olla meille Suomessa liian tavallista, mutta minulla on nyt erittäin vahva usko, että näiden neljän lisäarvon yhdistelmällä erinomaisuus realisoituu koko elintarvikeketjuun lisäarvoeuroina.

Loppu viimein suomalainen elintarvikeketju elää ja menestyy vain siitä, että kuluttajan kyselyissä vastaama tahto realisoituu kyselyiden mukaisesti ostopäätöksinä.

Jaa