Ruoan turvallisuus ja puhtaus kilpailuvaltteina

21.9.2017
Ruoan näköalat

Kysyimme kolmelta ruoka-alan vaikuttajalta, millaisia kilpailuetuja ruoan turvallisuus ja puhtaus ovat kaupoissa ja ammattikeittiöissä. 

”Tuoretuotteissa suomalaisuus on valttia”

S-ryhmän kaupallisen johtajan Ilkka Alarodun mukaan tuoretuotteissa suomalaisuus on kova valtti, sillä kuluttajat kokevat suomalaisen ruoan puhtaammaksi. Tietoa ruoasta ja sen alkuperästä halutaan koko ajan yhä enemmän.

Haasteena kuitenkin on, ettei kuluttaja mielellään maksaisi kotimaisesta ruoasta yhtään enempää.

– Kyse ei ole siitä, miten ihmiset saadaan maksamaan lisää, vaan siitä, miten tehdä tuotteita, joita ihmiset haluavat ostaa. Jos tehdään kyllin houkuttelevia uutuustuotteita, jotka osuvat mielellään useaan trendiin, ne revitään myymälöissä käsistä, Alarotu sanoo. 

”Itsestäänselvyydestä ei saa lisähintaa”

– Kun vuonna 2013 suomalaisuuden arvostus oli 50 prosenttia, nyt se on yli 80 prosenttia. Kuluttaja kokee arvoa myös luomussa, Keskon päivittäistavarakaupan johtaja Ari Akseli kertoo.

Akselin mielestä ruoan puhtaus ja terveellisyys ovat kilpailuvaltteja kuitenkin vain, mikäli kuluttaja ei pidä niitä itsestäänselvyyksinä. Vain silloin kuluttaja on valmis niistä maksamaan lisähintaa.

– Me suomalaiset pidämme monia asioita, kuten lihan puhtautta itsestäänselvyytenä. Ihmiset pitäisi saada ymmärtämään, että asiat ovat meillä paremmin kuin muualla. Muuten kilpailu menee helposti pelkkään hintaan.

 

”Ruoan alkuperä alkanut kiinnostaa”

– Aiemmin asiakkaat olivat kiinnostuneita ruokalajeista. Vasta viime vuosina kiinnostus on herännyt raaka-aineita, alkuperää ja kotimaisuutta kohtaan, Rovaniemen ruokapalveluohjaaja Hajnalka Kiss-Herttua kertoo.

Rovaniemen kaupungin strategiassa terveellisen ja puhtaan ruoan painotukset eivät vielä näy. Kiss-Herttuan mukaan asiaan on kuitenkin nyt alettu herätä.

– Asiakkaat kyselevät ruoan alkuperästä. He ovat kiinnostuneita siitä, mistä ruoka tulee. Kotimaisuus koetaan turvalliseksi.

Teksti: Outi Airaksinen
Kuvat: S-ryhmä, K-ryhmä ja Jouni Porsanger

Lue myös: 
Turvallista, totta kai?
Vaihtelunhalu ja puhtaat raaka-aineet

Jaa