Puhdas tuote on brändin perusta
Atrian bränditiimin tehtävänä on lujittaa kuluttajien suhdetta Atria-brändiin ja luottamusta suomalaisen lihan laatuun.
Paraskin tuote tarvitsee tuekseen tarinan eli brändin. Miksi?
– Kuluttaja ostaa tunteella ja perustelee ostoksensa järjellä. Siksi brändinvartijan on pidettävä huolta siitä, että kuluttajan tunteet ovat positiivisia, mutta samalla myös faktat totta, Atrian brändijohtaja Salla Eklund sanoo.
Toukokuussa brändijohtajana aloittanut Eklund on huomannut kaksi asiaa.
Atrian tunnettuus ja luotettavuus kuluttajien keskuudessa on hyvä. Yhtiössä ymmärretään, että brändiin panostaminen näkyy myynnissä.
– Samalla hyvä tunnettavuus tarkoittaa sitä, että mielipiteet myös jakautuvat kuluttajien parissa.
Uskonkin, että terveen viestinnän avainsanat ovat avoimuus alkuperästä ja tuotantotavoista.
Eklundin johtamaan bränditiimiin kuuluvat markkinointipäällikköt Elina Vuolle ja Anna-Maija Juvonen sekä markkinointisuunnittelijat Sofia Saapunki ja Tuija Suominen.
– Olemme pieni mutta tehokas ja aikaansaava tiimi. Onnistumisen edellytykset ovat hyvät, sillä Atrialla on vahva yhteistyö myynnin, viestinnän ja eri tuoteryhmien välillä. Kaikilla on selvästi sama yhteinen tavoite.
Tiimi rakentaa yhtiön brändistrategiat ja -suunnitelmat ja suunnittelee markkinointiviestintää mainos-, markkinointi- ja viestintätoimistojen kanssa. Yhä tärkeämmäksi on noussut Atrian näkyminen sosiaalisessa mediassa.
– Erityisesti uusia hyviä kokemuksia ovat yhteistyöt tubettajien kanssa. Heille ei voi käsikirjoittaa, mikä vaatii rohkeutta yhtiöltä ja brändeiltä. Samalla heidän aidot viestinsä koetaan uskottavina.
Teksti ja kuvat: Juho Paavola