Tapas valloittaa Suomea

26.5.2016
Kauppa

Tapas on pieni aperitiivipala ennen isompaa ruokaa, joten tarkoitus ei ole täyttää vatsaa vaan suunnata suoraan herkuttelu ytimeen eli makuun.

Espanjan ruokakulttuurista ponnistava ateriointitapa koostuu pienistä, yllättävistäkin, suupaloista, joita syödään ainakin alun perin käsin.

– Yleensä tapas on ilmakuivattua kinkkua, erilaisia oliiveja, aurinkokuivattuja tomaatteja, merenherkkuja ja pieniä salamimakkaroita. Ihan vielä tapas ei ole koko Suomea valloittanut, mutta teemme parhaamme, kertoo Atrian Ridderheims-tiimin myyntipäällikkö Jonne Kupi.

Espanjan Kastilian kapakoille annettiin 1200-luvulla määräys peittää alkoholia sisältävä lasi kinkkusiivulla, kun eräs kuningas oli huomannut, että ruuan syöminen hankaloittaa humaltumista. Espanjan tapa-sana tarkoittaakin alkujaan kantta tai katetta. Sitä se merkitsee myös kauppiaille, jotka tapas-kulttuurin omakseen ottavat.

– Ridderheims-tiimimme tehtävä on saattaa tapas suomalaisten herkuttelijoiden ulottuville kootusti, täsmällisesti ja runsaan reseptiikan kulttuuria kunnioittaen. Kauppiaat ovat avainasemassa.

Selvää on, että kaupan valikoimamielikuva ja erottuvuus kohentuvat tapasten myötä.

Miten herkullinen imago rakentuu?

– Hyvällä maulla. Muutaman sadan vuoden kokemuksella kasvanut ruokakulttuuri pitää sisällään vankan tiedon siitä, mikä voisi olla hyvää. Ihmisten pitääkin saada maistaa, ja siksi kaksinkertaistamme tuotemaistatuksiemme määrän kaupoissa. Ne ovat toimineet hyvin ja lisänneet myyntiä paljon, Kupi kertoo.

Toinen toimivaksi havaittu keino on tapas-herkkujen keskittäminen ylipäätään johonkin. On turhauttavaa etsiä tapakset viidestä eri paikasta ja pahimmillaan jopa eri kaupoista.

– Meillä on runsaasti kuluttajapakattuja ja tuoteryhmälogiikkaan soveltuvia tuotteita, mutta olemme havainneet tapashyllykonseptin varsin toimivaksi.

Tapaksia myydään myös palvelutiskeissä, joskus tapasbaareista tai tapasvaunuista irtotavarana. Tänä vuonna Ridderheimsin tuotteita saa myös aiempaa pienemmistä tapasvaunuista.

Millainen on tapasten Suomi?

Ridderheims-tiimi on levittänyt tapas-kulttuuria jo noin kolmen vuoden ajan kauppoihin ja ravintoloihin. Laatu-tapaksia on nykyään myynnissä kaikissa suurimmissa kaupungeissa ja länsirannikon ruotsinkielisellä alueella.

Herkuilla ruokitaan myös Itä-Suomen turismia, vaikkakin matkailijamäärät ovat vähentyneet.

– Alueelliset erot voivat olla jyrkkiä. Yhdessä kaupungissa voi olla alueita, joissa tapaksia myydään paljon, ja toisaalta myymälöitä, joissa tapakset eivät kiinnosta. Meidän tehtävänä on olla hereillä ja muuttaa valikoimaa tilanteen mukaan, Kupi kertoo.

Siksi tiimissä on viisi hyvän ruuan ammattilaista.

– Meitä kaikkia yhdistää koeteltu kenttäkelpoisuus. Olemme päivittäin yhteydessä asiakkaisiimme, uusiin ja vanhoihin. Näymme messuilla, maistatuksissa ja tapahtumissa. Arkiset oivallukset rikastuttavat työtämme.

 Atria Riddersheims tiimi

Ridderheims-tiimin jäsenet vasemmalta oikealle:

  • Eija Virtanen, Key Account Manager
  • Tarja Karonen, Myyntineuvottelija
  • Laura Hartzell-Kinnunen, Product Manager
  • Anne Malmberg, Aluepäällikkö
  • Jonne Kupi, Myyntipäällikkö

Teksti: Miika Kaukinen
Tiimin kuva: Juho Paavola

Lue myös:
Citymarketista jänistä ja riekkoa ruokataitureille

Jaa