Kauppahallikuja keskellä markettia - miksi ja kenelle?
Helppo mutta herkullinen ruoka kiinnostaa kuluttajia. Ruoholahden K-citymarketissa poimitaan lounas ja yhä useammin myös illallinen mukaan kaupan valmisruokatiskiltä.
K-citymarket Ruoholahden kauppias Tero Huhtala suhtautuu ruokaan intohimoisesti. Hän haluaa tarjota asiakkailleen maukasta ja laadukasta ruokaa ja kehittää sitä varten kauppansa valikoimaa ja esillepanoa jatkuvasti. Valtavan laaja valikoima on tärkeä osa K-citymarket Ruoholahden palvelulupausta.
– Emme tarvitse tuotteita, joita myydään tuhat kiloa, vaan tuhatta tuotetta muutama kymmenen kiloa. Tarjoamme asiakkaille valikoimaa ja mahdollisuuden ostaa, mitä he haluavat, Huhtala avaa liikeideaansa.
Ajatus konkretisoituu kaupassa kolme vuotta sitten toteutetun remontin ansiosta. Huhtala on nimennyt kauppahallikujaksi keskeisen käytävän, jonka varrelle on koottu lihat, kalat ja juustot.
– Tällaista kauppahallia ei enää edes ole Suomessa, meillä on nämä kaikki vanhan ajan kauppahallin tyyliin, Huhtala kehaisee.
– Minulle kauppahallikuja on sekä miljöö että fyysinen juttu, se kuvaa valikoimaamme ja kaupantekoasennettamme.
Kylmä ateria helposti mukaan
Ateriabaari rakennettiin samalla ajatuksella, vahvistamaan mielikuvaa siitä, että K-citymarket Ruoholahdessa on laadukasta tavaraa ja todella vahvat valikoimat.
– Ateriabaarissa on kaksi salaattibaaria, sushia ja valmista ruokaa, ja se yhdistyy kauppahallikujaan. Kolme isoa tiskiä täynnä valikoimaa, se alkaa jo kiinnostaa ihmisiä!
Ruoholahden Citymarketin ateriabaarissa eri ruokalajit ovat tarjolla kylminä, sillä isoa valikoimaa ei pystyisi pitämään lämpöisenä, vaan ruoat kuivuisi vat parissa tunnissa. Kylmässä tiskissä hävikkiä ei juurikaan synny.
Osastovastaava Mira Rissanen voikin nyt todeta tyytyväisenä, että menekki on hyvä.
– Ruokaa menee runsaasti, useampi sata lounasannosta viikossa. Pikku hiljaa menekkiä on iltaisinkin, annokset lähtevät kotiin mukaan, Rissanen kertoo.
Suomalaisten makuun voi luottaa: lihapullat ja perunamuusi on suosituin yhdistelmä.
– ”Tosi isoja lihapullia” kysytään ja muusista tykätään. Se onkin ihan omasta maailmastaan muihin valmisruokiin verrattuna. Myös uudemmista lihapullista kastikkeessa on tullut suosikki, Rissanen sanoo.
Tarjonta lähtee asiakkaan tarpeista
Ateriabaarin tarjonnan rungon muodostaa Mestari Forsmanin kotiruoka. Mestari Forsmanin ruoat ovat kunnon raaka-aineista tehtyjä laadukkaita eineksiä. Huhtala kiittää hyvää hinta-laatusuhdetta – vaikka tietää, että löytäisi kilohinnaltaan edullisempaakin.
– Hyvässä ruoassa ei voi oikaista, se on yksinkertainen tosiasia. Monia juttuja kehutaan, mutta kustannussyistä oikaistaan silti jossain; näihin voi luottaa täysin. Pitää vaan pystyä vakuuttamaan asiakkaat, että se on sen arvoista, Huhtala sanoo.
Myönteistä on, että Mestari Forsmania kehitetään vahvasti yhteistyössä kaupan kanssa.
– Meidät on pidetty hyvin ajan tasalla, kysytty kehitysehdotuksia ja mielipiteitä. Toisaalta meiltä saa tietoa siitä, mitä asiakkaat haluavat. Meitä kannattaa kuunnella, niin pääsee lähemmäs asiakasta, Huhtala toteaa.
Lopputulos on, että kauppa saa tiskiin sellaista tavaraa, mitä haluaa. Toiveet toteutuvat: nyt on tarjolla myös wokkeja ja tulossa on lisää kastikkeita.
– Olemme kaiken kaikkiaan tyytyväisiä. Mestari Forsman on asiantuntevasti hoidettu ja kantaa meillä itse itsensä, Huhtala summaa.
Teksti: Mariaana Nelimarkka
Kuvat: Eero Kokko
Lue myös:
Citymarketista jänistä ja riekkoa ruokataitureille