Citymarketista jänistä ja riekkoa ruokataitureille
K-citymarket Vantaa Tammiston kauppias Pekka Lintumäki on kauppiassukua kolmannessa polvessa. Hän tietää, että asiakkaat valitsevat ostoksensa yksilöllisin perustein. Jäljitettävyys on kuitenkin selvästi valtti.
Jäljitettävyys tilalle asti kiehtoo lihakauppiasta, joka palvelee vaativia ja nautinnonhaluisia asiakkaita.
– Viitisen vuotta sitten opintomatkalla Englantiin tuli vastaan lihatiski, jossa oli laitettu palvelulinjaston takaseinään iso kuva tuottajista, siinä oli ideaa! Pidän ajatuksesta, että liha pystytään jäljittämään tilalle asti, Lintumäki sanoo.
Myös K-citymarket Vantaa Tammiston tuoremaailmasta vastaava myymäläpäällikkö Kimmo Malmström on myyty jäljitettävyydelle.
– Jäljitettävyys on imagollinen juttu. Se lisää tuotteiden turvallisuutta ja läpinäkyvyyttä, kun asiakkaalla on mahdollisuus seurata tuotteen tarinaa tilalle, asti, Malmström tuumaa.
Tammistossa suositaan kotimaista
– Olemme jo ostoissa valmiita maksamaan kotimaisesta enemmän kuin ulkomaalaisesta, ja kuluttaja samoin.
Myymäläpäällikkö vakuuttaa, että kuluttaja noteeraa suomalaisuuden.
– Meillä ei tulisi mieleenkään myydä puolalaista lihaa. Saksalainen, tanskalainen ja hollantilainen lihakin jäävät vaativilta ja nautiskelevilta asiakkailta tiskiin, ellei hinta ole todella alhainen. Brasilialaista naudanfileetä ihmiset ovat valmiita ostamaan, mutta jos vieressä on samalla hinnalla suomalainen vaihtoehto, on se voittaja, kauppias kertoo.
Jäljitettävyys on pop
Asiakkaat vaativat koko ajan enemmän jäljitettävyyttä ja tekevät omia valintojaan.
– Tietty kellokasryhmä on kiinnostunut näistä asioista. Suomalaisuus, tuoreus ja kohtuuhintaisuus merkitsevät normikuluttajalle, nimenomaan tässä järjestyksessä. Suomalaisuus ja laatu ovat tärkeitä, Malmström sanoo.
Asiakkaiden valintaperusteiden perässä on välillä mahdotonta pysyä. Yksi haluaisi hedelmä- ja vihannesosastollekin paikkakuntakohtaiset alkuperämerkinnät, jotta voisi laskea appelsiininsa hiilijalanjäljen tarkasti. Arabit kritisoivat israelilaisia appelsiineja, ja juutalaiset arabialaisia taateleita. Torttutaikinahyllyllä eräälle asiakkaalle ei kelvannut sellaisen valmistajan tuote, joka on mukana Fennovoimassa.
Monipuolisuutta lihavalikoimaan
Myymäläpäällikkö Kimmo Malmström kertoo, että K-citymarket Vantaa Tammiston avainasiakkaita ovat hyvät ruoanlaittajat.
– Meillä on jo pitkään näkynyt vahvana trendi, että liha ostetaan maustamattomana. Esimerkiksi siipikarjaa myydään enemmän maustamattomana kuin maustettuna. Olemmekin aina tarjonneet marinoidun lisäksi naturellit kaikista ruhonosista ja lihoista, Malmström huomauttaa.
Koska ruoanlaitto on asiakaskunnalle myös harrastus etenkin viikonloppuisin, tarjoaa kauppias silloin parastaan.
– Palvelulihatiski on erityisesti se, millä kosiskelemme asiakkaita. Takuumureiden naudanlihojen lisäksi meiltä löytyy jänistä, riekkoa, helmikanaa – mahdollisimman monipuolista tarjontaa, kauppias Lintumäki kehaisee.
Kauppias haluaa palvella asiakkaita valikoima edellä – tarjolla on kaikkiaan 30 000 tuotetta.
Kauppiasuran 20-vuotisjuhlat
Pekka Lintumäen suvussa kauppiasura kulkee perintönä. Lintumäen veli on K-citymarket Vantaa Tammiston toinen myymäläpäällikkö ja poika Keravalla marketkauppiaana – neljännessä polvessa.
– Perheessämme on kauppiaita Pohjois-Helsingissä kolmannessa polvessa. Ukkini aloitti Vallilassa ja siirtyi 1928 Malmille. Isäni jatkoi Malmilla ja siirtyi 1981 Puistolaan. Teimme sukupolvenvaihdoksen vuonna 1996 ja lähdimme veljeni kanssa Korsoon kauppiaiksi 1996. Tammistossa olemme olleet 15 vuotta. Meillä on nyt 20-vuotisjuhlavuosi, jota juhlimme kymmenenä viikonloppuna.
Juhlaviikonloppujen sarjaan kuuluu myös lähiruokateemainen viikonloppu maaliskuussa. Kolin tila edustaa Atria Perhetilaa.
– Tuottajatapaaminen on hyvää markkinointia, kun ihmiset odottavat jäljitettävyyttä ja läpinäkyvyyttä. Tässä näkee koko ketjun tilalle asti, ja se on myyntiargumentti jatkossa. Atria mielletään isoksi taloksi, mutta tässä kuluttajakin näkee, että loppujen lopuksi siellä on pieni yrittäjä, Lintumäki toteaa.
Kuluttajalle konkretisoituu tuottajatapaamisten myötä, että kyseessä ei ole pelkästään teollinen prosessi.
– Jäljitettävyys vahvistaa Atrian brändiä, ja samalla se vahvistaa myös meidän imagoa. Olemme mielellämme mukana tällaisissa tuottajatapaamisessa, myymäläpäällikkö Malmström summaa.
Hän uskoo, ettei jäljitettävyys ole ihan yksinkertainen ja halpa toteuttaa, mutta kiittää sen vastaavan kuluttajatarpeeseen.
– Kuluttaja harvoin ajattelee ääneen hyllyllä, mutta jos joku avaa keskustelun, on aina mukava jutella ja oppia, Malmström sanoo.
________________________
Mistä kysymys?
- Lihan jäljitettävyys tilalle asti kiinnostaa Vantaa K-citymarket Tammiston vaativia avainasiakkaita, jotka ovat hyviä ruoanlaittajia. Jäljitettävyys lisää tuotteiden turvallisuutta ja läpinäkyvyyttä.
- Kauppias Pekka Lintumäki on kauppias Pohjois-Helsingissä kolmannessa polvessa.
- Lintumäellä on kauppiasuran 20-vuotisjuhlavuosi meneillään. Sen kunniaksi kauppaan tulossa myös lähiruokateemaa ja tuottajatapaamisia, jossa Atrian Perhetila mukana.
- Jäljitettävyys vahvistaa Atrian brändiä. Perhetila-lihojen myynti vaikuttaa myös CM Tammiston brändiin positiivisesti.
Teksti: Mariaana Nelimarkka
Kuvat: Sebastian Trzaska
Lue myös:
Kauppahallikuja keskellä markettia - miksi ja kenelle?